Eurosport och Facebook i OS-samarbete – öppningsceremonin streamas på Facebook

Nu är det klart att dagens olympiska öppningsceremoni från PyeongChang även direktsänds på Eurosports Facebook-sida.
Det nya OS-samarbetet med Facebook understryker Eurosports uttalade mission att göra spelen tillgängligare än någonsin på alla plattformar, och innebär bland annat att Facebook-användarna får tillgång till dagliga höjdpunkter, intervjuer med tävlande och influencer-inslag från PyeongChang på Eurosports Facebook-sida.

När OS-elden tänds idag kommer öppningsceremonin även kunna följas på Eurosports Facebook-sida från kl 12.00.
Genom samarbetet med Facebook förstärker den exklusiva olympiska rättighetsinnehavaren Eurosport sin omfattande digitala OS-satsning ytterligare och tillsammans med Facebook hoppas man nå ut till en ännu större publik.
På Eurosports Facebook-sidor i Sverige, Tyskland och Norge kommer sportfansen idag kunna följa den stora öppningsceremonin i PyeongChang i direktsändning.
Samarbetet innebär också bland annat att dagliga höjdpunkter, klipp och Eurosport-producerade intervjuer kommer att finnas tillgängliga på Eurosports Facebook-sidor i Sverige, Norge, Storbritannien, Tyskland och Italien.

Eurosport har också skapat en mobil digital specialstudio som kommer att röra sig mellan tävlingsarenorna och producera kortare inslag för social media med tävlande, influencers och fans - och ta med publiken in i den olympiska atmosfären bakom kulisserna under OS i PyeongChang.

- Vår ambition är att OS ska nå och engagera fler människor på fler plattformar och skärmar än någonsin. Det här är utan tvekan de mest digitalt anpassade olympiska spelen i historien och samarbetet med Facebook är ytterligare en bekräftelse på det. Vi har sedan tidigare ett partnerskap med Snapchat och ett rekordstort TV-team på plats i PyeongChang där förstås våra fantastiska programledare, experter och inflencers ingår. Vi är glada att nu även kunna erbjuda streaming av öppningsceremonin direkt på Facebook – utöver visningen på våra linjära kanaler och på Eurosport Player, säger Henriette Zeuchner, VD för Discovery Networks Sweden.

Discoverys internationella digitala chef Michael Lang, säger att målet för Eurosports stora satsning är att omdefiniera OS-upplevelsen för publiken digitalt.

- För första gången någonsin kommer en digital leverantör strömma varje minut av OS i nära 50 europeiska länder, och allt startar med öppningsceremonin i PyeongChang idag. Samarbetet med Facebook kommer öka vår räckvidd och marknadsföra https://www.eurosport.se/OS/ - och publiken kommer uppmuntras att ladda ner Eurosport-appen och följa allt som händer inom snowboard, längdskidåkning, ishockey och alla andra OS-grenar, säger Michael Lang, President DNI Digital & Eurosport Digital.

- Vi vill omdefiniera OS-upplevelsen och ta den digitala publiken närmare spelen än någonsin tidigare. Och det kommer vi göra genom att bland annat streama alla olympiska tävlingar både live och on-demand, och genom att på bästa sätt använda Eurosports profiler, de tävlande, digitala innehållsleverantörer och vår spektakulära mobila TV-studio, säger Michael Lang.

Dan Reed, Facebook Head of Global Sports Partnerships:

- Få evenemang sammanför människor och samhällen på det sätt som olympiska spelen gör, så vi är mycket glada över partnersamarbetet med Eurosport, som gör det möjligt för fans i Europa att följa och umgås runt de olympiska vinterspelen på vår plattform. Vi ser fram ett nära samarbete med Eurosport och att både få hjälpa till att nå nya publiker och optimera Eurosports Facebook-strategi under spelen.