Investigation Discovery tar över Kanal Globals kanalplats hos Boxer

Crimekanalen Investigation Discovery får distribution i digitala marknätet hos Boxer.
- Sveriges enda renodlade crimekanal får över en halv miljon nya abonnenter och det är naturligtvis glädjande, säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery TV.

SBS Discovery TV och Kanal Global har kommit överens om att Kanal Globals kanalplats hos Boxer överlåts till crimekanalen Investigation Discovery. Den kommer inom kort att finnas tillgänglig i Boxers utbud.

Myndigheten för Radio och TV har godkänt överlåtelsen av licensen, som gäller fram till och med 2020.

Investigation Discovery finns redan hos en rad operatörer – Comhem, Canal Digital satellit, Sappa, IP Sweden med flera – men får i och med överenskommelsen drygt en halv miljon nya abonnenter.

- Investigation Discovery är den enda kanalen i Sverige som enbart sänder crime, och det finns ett stort intresse för genren. Vi vet att det finns en stor potential för den att växa – i Danmark har den gått från nästan ingenting till en etablerad kanal på bara ett år. En bra distribution är naturligtvis en förutsättning för det. Nu får vi det, och det är så klart oerhört kul. säger Calle Jansson, kanaldirektör på SBS Discovery TV.

Investigation Discovery har funnits ett flertal år i USA och Europa. Kanalen sänder uteslutande av brottsrelaterat innehåll om gamla och nya brottsfall.

Kanal Global har funnits i ungefär tio år, och sänder filmer, samhällsprogram och debattprogram. Kanalens uttalade ambition är att främja det mångkulturella samhället. Kanal Global planerar nu att driva verksamheten vidare på andra plattformar.

- Vi är oerhört stolta över det vi uppnått under alla år med Kanal Global. Vi har lyckats bidra till ett mer tolerant samhälle och blivit en bro mellan olika kulturer. Det arbetet är viktigare än någonsin, och det hoppas vi med fortsatt gott samarbete med kunder och partners ska fortsätta vara framgångsrikt, även i ny form, och på nya plattformar, säger Bijan Salehi, marknadschef på Kanal Global.

SBS Discovery TV ägs sedan april 2013 av Discovery Communications (Nasdaq: DISCA, DISCB, DISCK) som är världens största mediaföretag inom nonfiction och som via 155 tv-kanaler når över 2,7 miljarder tittare i drygt 220 länder och territorier. I Norden representerar SBS Discovery 20 tv-kanaler samt 19 radiostationer.

SBS Discovery TV har en veckoräckvidd på drygt 4 miljoner tittare och omfattar i Sverige tv-kanalerna Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Discovery World, Discovery HD Showcase och Animal Planet HD, samt onlineplattformarna Kanal 5 Play, Kanal 9 Play och Kanal 11 Play.