Kanal 5-profiler manar till kamp mot barncancer

Inget barn ska behöva dö i cancer.
I en stor kampanj uppmanar nu Kanal 5:s största profiler tittarna att bli barnsupportrar och stödja Barncancerfondens arbete för att utrota barncancer.
Kampanjen når sin kulmen i samband med Barncancergalan – det svenska humorpriset, som direktsänds den 3 oktober.

Varje dag drabbas ett barn i Sverige av cancer.
Och när ett barn blir sjukt är det inte bara en individ som drabbas utan en hel familj och en hel bekantskapskrets. I ett slag förändras livet för föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar och andra närstående och vänner.

I en stor kampanj som startar i mitten av september uppmanar elva av Kanal 5:s största profiler tittarna att bli barnsupportrar till Barncancerfonden – ett engagemang som innebär att man blir månadsgivare och stödjer forskning och utbildning i kampen för att utrota barncancer.

- Det fanns inte en sekund av tvekan kring det här initiativet. För oss är det en självklarhet att stödja Barncancerfondens hängivna, outtröttliga och framgångsrika kamp mot barncancer, säger Axel Eriksson, programdirektör på Discovery Networks Sweden.

Kampanjen, som har sin tyngdpunkt på Instagram, Youtube, Twitter och Facebook, startar den 12 september och kulminerar den 3 oktober i samband med direktsändningen av Barncancergalan – det svenska humorpriset på Kanal 5. I kampanjfilmerna medverkar Kanal 5-profilerna Filip Hammar, Fredrik Wikingsson, Carina Berg, Christine Meltzer, Johan Petersson, Karin Frick, Johnnie Krigström, Sofia Wistam, Mattias Särnholm, Anders Öfvergård och Adam Alsing.

Både kampanjen och galan ingår i Discovery Networks Swedens övergripande CSR-samarbete med Barncancerfonden som inleddes våren 2015.

- Idag överlever 8 av 10 barn som insjuknar i cancer, ändå är det den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år i Sverige. Det betyder att många i vårt land kommer väldigt nära, blir berörda och vill göra något - men man vet inte alltid vad. Initiativet från Kanal 5:s profiler är väldigt uppskattat och lösningen är både kreativ och effektiv. Barncancerfonden är den största enskilda finansiären av barncancerforskning i Sverige, och ett barnsupporterskap är ett konkret och viktigt stöd för forskning, och för utveckling av bättre behandlingar, säger Linus Almqvist, chef för kommunikation och privatinsamling på Barncancerfonden.

Teamlista:

Beställare Discovery Networks: Hanna Bergholm/Peter Myhrman.
Beställare Barncancerfonden: Anne Bergsten.
Creative Director & Regi Discovery Networks: Calle Östlund.
Regi och producent: Emanuel Danneman.
Regiassistent: Joar Lenz.
Projled Discovery Networks: Thérèse Billing.
Filmfotograf: Kim Silfving.Ljudtekniker: Elias Brick.
Ljus och el tekniker: Jonatan Sellberg.
El-ass: Robin Trolin.

Kampanjfilmerna ligger som bilaga i detta pressmeddelande.