Maria PH till Pyeongchang som Eurosports expert

Pressmeddelande   •   Jan 17, 2018 06:05 CET

FOTO: Getty images

Maria Pietilä Holmner avslutar sin aktiva alpina karriär på grund av de ryggproblem som hållit henne borta från tävlande under säsongen. Men Maria PH får ändå packa väskan till Sydkorea då hon är klar som alpin expert i Eurosports OS-satsning.
- Det känns superspännande och roligt. Eftersom jag inte kan vara med och uppleva OS på det sätt jag hoppats, får jag vara med och förmedla det istället, säger Pietilä Holmner.

Maria Pietilä Holmner är med sina två VM-silver och fyra VM-brons en av de absoluta största svenska alpinisterna under 2000-talet. Maria har deltagit i tre senaste olympiska spelen men skador sätter nu stopp för stjärnans medverkan i Pyeongchang i februari.

- Jag har under några år haft problem med min rygg och tog ett break under hösten för att bygga upp den i lugn och ro. Under mellandagarna testade jag skarpt i backen men det var ganska tydligt att ryggen inte klarar belastningen som krävs för att jag ska prestera så bra som jag vill på ett OS. Därför har jag tagit beslutet att lägga skidorna på hyllan, säger Pietilä Holmner som nu tar steget ned från startkuren och ställer sig i målfållan som OS-expert i Eurosports exklusiva sändningar från Pyeongchang.

- Jag ska ta den lilla besvikelsen jag burit på den senaste tiden och vända till något positivt. Det kommer att bli hur bra och kul som helst att jobba för Eurosport i Pyeongchang.

Maria blir därmed kollega med de gamla alpina kompisarna Anja Pärson och Therese Borssén från landslaget samt pojkvännen Hans Olsson som alla tre ingår i Eurosports över 120 personer starka OS-trupp.

- Det kommer att bli superkul, som på den gamla goda tiden när jag bodde mer med Anja och Therese än Hans...(skratt). Det ska verkligen bli skoj och jag är säker på att vi blir ett bra team.

Förutom Maria Pietilä Holmner, Anja Pärson, Hans Olsson och Therese Borssén ingår även Niklas Jarelind (kommentator) och Isabel Boltenstern (reporter) i Eurosports alpina lag under OS.

- Självklart hade vi hellre velat följa Marias medaljjakt i OS. Men när det blev som det blev är vi glada att hon tackade ja till en expertroll hos oss och ett annat sorts OS-äventyr, säger Emir Osmanbegovic, sportchef Eurosport och Discovery Networks Sweden.

OS i Pyeongchang startar den 9 februari och sands i Kanal 5, Kanal 9, Eurosport 1, Eurosport 2 och dygnet runt på Eurosport Player.

Läs hela intervjun med Maria på Eurosport.se och se klippet på Eurosports Facebooksida