Nu börjar VM-festen i Frankrike

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2017 15:08 CET

FOTO: Getty images

Äntligen är det dags! Handbolls-VM kastar loss i Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport och de regerande världsmästarna Frankrike ska försvara sitt guld på hemmaplan. För Sverige är det snarare revansch som gäller efter sommarens tunga uttåg ur Rio-OS.

En ny förbundskapten har kallats in och de svenska herrarna har glömt OS-debaclet. Nu ska Kristján Andrésson och hans landslag i tur och ordning besegra Bahrain, Argentina, Danmark, Qatar och Egypten och jaga en plats i åttondelsfinalerna dit de fyra bästa lagen i guppen går.

De senaste dagarna har Eurosport visat Sveriges tre genrep där det blivit tre raka och övertygande segrar i dubbelmötet mot Norge samt mot Chile. Nu återstår det att se om svenskarna kan ta med sig den formen in i VM där Bahrain väntar i premiären på fredag.

De svenska matcherna visas i Kanal 5 där Karin Frick leder studion tillsammans med experterna Staffan Olsson och Ljubomir Vranjes som tillsammans har otroliga 522 landskamper som spelare tillsammans. Jonas Karlsson och Isabel Boltenstern är reportrar på plats i Frankrike.

- Det känns helt fantastiskt att vi fått ihop den här expertduon med all den kunskap och expertis de besitter och som de kan dela med sig av till tittarna. Samtidigt har de ganska olika syn på handboll vilket öppnar upp för intressanta diskussioner i studion, säger Karin Frick.

Kommenterar Sveriges matcher gör Niklas Jarelind och Per Johansson och övriga kommentatorer är Markus Sjöman och Ramin Nouri samt nye experten Kalle Matsson som till vardags är tränare för Hammarby Handboll och det svenska U20-landslaget.

För den som inte orkar vänta till fredag tar sig Frankrike an Brasilien på onsdag kl 20.00 i Kanal 9 i VM:s öppningsmatch. Förutom Sveriges matcher och finalen som visas i Kanal 5 kommer VM-fighterna att sändas i Kanal 9, Eurosport 1 samt på Dplay.se

Sveriges matcher:

13 januari, 17.00: Sverige-Bahrain, Kanal 5