​Rivstart för Dplay 2018 – dominerar MMS-topplistan

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2018 17:01 CEST

Discovery Networks Swedens onlineplattform har rivstartat 2018 - nio av de tio mest sedda digitala fullängdsprogrammen för kommersiell tv finns på Dplay, visar statistik från MMS. I ohotad topp ligger digitala succén Ex on the Beach Sverige som tillsammans med Ex on the beach – Exen berättar allt ökar markant från tidigare säsonger. Även Wahlgrens Värld dominerar MMS:s topplista med fem program på topptio-listan.

Bakom Discoverys breda digitala ökning ligger flera starka lokalproduktioner och stora sporträttigheter och när första kvartalet har summerats av Mediamätning i Sverige (MMS) visar preliminära siffror att nio av de tio mest sedda programmen hos de kommersiella tv-husen finns på Dplay.

Sveriges största kommersiella fullängdsformat digitalt är Ex on the Beach Sverige följt av Walhgrens Värld, mätt på antalet starter (KO8) för det första kvartalet. Ex on the Beach Sverige avsnitt 3 var det mest sedda enskilda avsnittet med över 380 000 startade strömmar och 211 000 i webbpublik och de första sju episoderna av Ex on the Beach Sverige har nästan 2,3 miljoner starter på Dplay.

Jämfört med säsongen 2017 har Ex on the Beach-tittandet ökat från 238 952 antal starter i snitt till 344 360 för den pågående säsongen 2018, en ökning med 44 procent. Succén gäller även eftersnacksprogammet Ex on the Beach – Exen berättar allt som går från 41 416 antal starter i snitt 2017 till 114 503 under 2018, en ökning på 176 procent.

- Tittare idag är i stor utsträckning plattformsoberoende och vår kraftiga tillväxt - inte minst i konsumtion av lokalt innehåll på Dplay - är ett kvitto på att vårt fokus på underhållning som bryter igenom oaktat plattform verkligen ger resultat, säger Axel Eriksson, innehållsdirektör på Discovery Networks Sweden.

Discovery Networks Sweden flyttar fram positionerna digitalt under det första kvartalet 2018 och är nu det näst största kommersiella tv-huset sett till antal starter och spenderade timmar på Dplay. Under årets första kvartal nådde Discovery 6 768 047 spenderade timmar medan MTG nådde 6 109 251 timmar och TV4-gruppen 23 161 172 timmar. Discoverys ökning är störst av TV-husen även räknat till antalet startade strömmar då Dplay ökade med 83 % under första kvartalet 2018 jämfört med samma period 2017 och antalet spenderade timmar ökade med 66 %. Motsvarande siffror för TV4-Gruppen var +27% respektive +17% och för MTG –21 % respektive –3 % jämfört med 2017, enligt preliminär statistik från MMS.