​U21-EM i Kanal 5 och Eurosport

Discovery Networks Sweden har ingått samarbete med UEFA och tilldelats de exklusiva sändningsrättigheterna till U21-EM i Polen i sommar.
Sverige är regerande mästare efter succén 2015 och alla blågults matcher kommer att visas i Kanal 5.

De svenska U21-herrarna skapade hysteri i landet sommaren 2015 då de helt otippat spelade hem EM-guldet efter finalvinst mot Portugal. Det svenska folket tog laget till sina hjärtan och när det nu är dags för ny turnering kommer matcherna att direktsändas i Discovery Networks Swedens kanaler.

- Det ska bli väldigt spännande att se vad den här svenska upplagan kan göra i Polen och vi hoppas så klart få uppleva en lika magisk sommar som senast då U21-laget vann hela turneringen, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery Networks Sweden och Eurosport.

Discovery Networks Sweden har redan idag rättigheterna till VM-kvalet i fotboll där Janne Anderssons landslag jagar en plats i VM i Ryssland 2018 men också till Bundesliga samt Europa League där en final på Friends Arena väntar den 24 maj.

Nu läggs ytterligare en tung rättighet till den breda portfölj som är en del i Discovery Networks Swedens satsning på sport och underhållning. Med starka profiler som Kim Källström, Anders Svensson, Hasse Backe, Niklas Jarelind, Karin Frick, Jonas Karlsson och Simon Bank ser vi fram emot att ge ännu en godbit till fotbollsälskarna.

- Vi har Sveriges vassaste fotbollsteam och kommer att förvalta den här rättigheten väl, säger Emir Osmanbegovic.

Sveriges matcher kommer att visas i Kanal 5 medan övriga matcher sänds i Eurosport. Dessutom kommer alla matcher att sändas på Discovery Networks Swedens digitala plattformar.

Sverige har lottats in i grupp A där även värdnationen Polen finns tillsammans med Slovakien och England. Förutsättningarna är tuffa då endast segaren från de tre grupperna går vidare till semifinal tillsammans med den bästa tvåan.

Sveriges spelschema:

16 juni, 18.00: Sverige-England (Kolporter Arena, Kielce)

19 juni, 20.45: Polen-Sverige (Arena Lublin, Lublin)

22 juni 20.45: Sverige-Slovakien (Arena Lublin, Lublin)

• Fotboll