Myten om målsättningar och hur gentlemen som varit döda i 50 år fortfarande styr oss.

Ända sedan jag skrev min första bok "Myten om den effektiva rekryteringen", som glädjande nog nominerades till bästa ledarskapsbok 2005 har jag haft en inneboende vilja att ifrågasätta de myter som så starkt styr oss utan att egentligen ifrågasättas.  Allt från CV-myten med sina CV-kyrkogårdar, via många managementmodeller till myten om att sätta mål.

Jag upplever att vi många gånger tankemässigt sitter vi fast i dessa myter och som managementikonen Gary Hamel uttrycker det i sin bok The future of management - nästan alla företag och organisationer styrs av modeller som skapades av några gentlemen som varit döda i 50 år.

När man ömsint ifrågasätter alla dessa myter, då ger man sig också ut på en spännande upptäcktsresa. Christofer Columbus hade faktiskt ingen aning om vart han var på väg när han startade sin upptäcktsresa, han hade ingen aning om var han var när han "upptäckte Amerika" och när han kom hem hade han ingen aning om var han varit. Han är en av våra mest berömda upptäcktsresande.

Kan det vara så illa att vi, i en tid av extremt snabba förändringar, missar en oändlig mängd möjligheter genom att arbeta med de gamla målsättningsstrategierna som var populära för 30-40 år sedan. Jag är helt övertygad om det.

Varför har jag då blivit så fascinerade av vårt arbete med Ditt professionella rykte? Det som hela tiden fångar mig är att det är nytt, det är enkelt och det är något alla har och inser vikten av, men få känner till. Och de som gör det kan ge sig ut på en väldigt spännande resa på möjligheternas hav.

Och jag kan inte hjälpa att ytterligare en gång citera Mark Twain som säger: "Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover"