The reputation economy

Många pratar om ekonomier kopplat till olika fenomen och vi minns väl alla the New Economy som slog till med full kraft för ett 10-tal år sedan. Idag befinner vi oss utan tvekan i the reputation economy där vårt eget och företagets rykte styr. Det tar många år att bygga upp sitt professionella rykte, men det har aldrig någonsin gått snabbare att riva ned än nu.

Paradoxalt nog öppnar detta också upp nya affärsmöjligheter eftersom vinsterna här är enorma. Som Sydney-baserade författaren och konsulten Rachel Botsman skriver: "I believe reputation capital will become a cornerstone of the 21st-century economy". Här finns möjligheterna att sticka ut på ett helt annat sätt och bli unik inom din nisch.

Varje dag förloras miljarder på beslut kring personer som baseras på ett traditionellt och alldeles för dåligt underlag när det gäller deras egentliga kompetens. Tänk om vi kunde säkerställa dessa beslut och jag är övertygad om att vi kan gör den genom individernas professionella rykte. Ett enormt värde skulle kunna skapas genom att på rätt sätt kunna analysera en persons styrkor och unika kvaliteter. The reputation economy är här.