​Almedalens grönaste käk finns hos Aftonbladet

Inför Almedalsveckan uppmanades alla arrangörer att bjuda på vego för att minska matens miljöpåverkan. De som gjorde det bäst under årets Almedalsvecka är Aftonbladet.

Inför årets Almedalsvecka uppmanade Djurens Rätt, Svensk mat- och miljöinformation, Vegonorm och tankesmedjan Fores alla arrangörer till seminarier, mingel eller andra event att minska matens miljöpåverkan genom att bjuda på vego. Och de som för första gången tilldelades utmärkelsen Almedalens grönaste käk är Aftonbladet.

– Aftonbladet har genomfört en vegoresa under åren och bjöd i år Almedalsbesökarna på vegansk frukost, korv och deras mingel under onsdagskvällen var för första gången helt veganskt med mat av kändiskocken Maximillian Lundin. Aftonbladet visar hur arrangörer i praktiken kan göra skillnad för djuren och för klimatet, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Vego är den snabbast växande samhällstrenden. Som samhällsengagerade kan alla som arrangerar seminarier, mingel och andra evenemang under Almedalsveckan göra en insats genom att välja vego. Priset delas ut till den arrangör som bäst arbetat med att minska matens miljöpåverkan under Almedalsveckan. Aftonbladet fick förutom ett diplom också en presentkorg med produkter från Leksands knäckebröd, Planti, Green Star, Simris Alg, Oatly, VEGO och Vegourmet.

Bland de som valt att ha servera vego på seminarier, mingel och andra event under Almedalsveckan finns förutom Aftonbladet också Chalmers tekniska högskola, Coop, Johanneberg Science Park, Länsstyrelsen Jönköpings län, Camino magasin, Unga feminister, Naturskyddsföreningen, WWF, tidningen Syre, Sustainable Innovation AB, Botkyrka Kommun och Svensk vindenergi.

• Djur

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.