Djurens Rätt representerar Sverige i European Business Awards

Djurens Rätt, Sveriges största djurrättsorganisation, har blivit utsedd att representera Sverige i the European Business Awards, ett europeiskt program för företag och organisationer.

För åttonde året i rad anordnas the European Business Awards där organisationer och företag i 33 länder tävlar. Kriterierna för att bli utvald är att kunna visa på ett etiskt förhållningssätt till omvärlden och samhället, samt visa på förmåga till nytänkande och att kunna visa på att organisationen eller företaget nått framgång.

Djurens Rätts pressrum på Mynewsdesk uppmärksammades av the European Business Awards som skickade en inbjudan till Djurens Rätt att delta i kategorin ”Business of the year”.

- Det här är ett erkännande för att våra medlemmar och gåvogivare gör skillnad för djuren. Vi växer medlemsmässigt tack vare att vi involverar våra aktiva medlemmar i medlemsrekrytering där många andra anlitar rekryteringsföretag, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Djurens Rätt genomför en årlig sommarturné som har kommit att bli Sverige största ideella informationssatsning och engagerar omkring tvåhundra volontärer varje år.

- Är det något Djurens Rätt har lärt sig sedan bildandet 1882 så är det att tiderna förändras. Vi var till exempel snabba med att förstå hur sociala medier kan användas till något bra. Det har gjort att vi idag på veckobasis kan nå närmare en miljon människor – utan att behöva använda en enda annonskrona, säger Benny Andersson, verksamhetschef för Djurens Rätt.

En del av anledningen till att Djurens Rätt har uppmärksammats i tävlingen är kampanjen som bedrivits sedan 2008 för en buräggsfri handel. Under 2014 beslöt matjättarna Willy:s och Coop att fasa ut försäljningen av ägg från hönor i bur.

En lista över samtliga företag och organisationer som är utvalda att representera sina länder finns på www.businessawardseurope.com.

camilla.bjorkbom@djurensratt.se

• medlemsökning