Glitter ansluter sig till Djurens Rätts pälsfria lista

Tidigare i veckan anslöt sig Nelly.com till Djurens Rätts pälsfria lista. Veckans andra nykomling på listan är butikskedjan Glitter. Glitter grundades 1992 och har 250 butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen.

– Äkta päls är inte något som matchar med vårt varumärke och därför känns det naturligt för oss att gå med i Djurens Rätts pälsfria lista, säger Yongan Kim, Purchase and Assortment Manager på Glitter.

I Glitters utbud finns allt från smycken till håraccessoarer och väskor.

– Glitter kontaktade oss om att ansluta sig till listan, och det är extra roligt när det är företagen själva som tar initiativ till att aktivt visa sitt stöd för pälsdjuren, säger Maria Kaller, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Djurens Rätts Pälsfria lista ingår i Fur Free Retailer Program, en internationell överenskommelse där företag försäkrar att de inte säljer eller kommer att sälja klädesplagg eller accessoarer med djurpäls.

Fur Free Retailer Program drivs av Fur Free Alliance som består av ett 30-tal organisationer världen över som arbetar för en pälsfri handel. Djurens Rätt ansvarar för verksamheten i Sverige. Djurens Rätt listar de företag som finns på den svenska marknaden på www.palsfrihandel.se och i mobilappen Djurvänligt. Den internationella listan finns på www.furfreeretailer.com

Kontakt:

Maria Kaller