Manifestation mot päls på Rådhustorget i Umeå

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2011 13:28 CET

I morgon lördag (den 26/11) manifesterar Djurens Rätt Umeå iklädda gasmasker för ett pälsfritt samhälle. Pälsfarmning är ett djurplågeri som Sveriges befolkning vill sätta stopp för - sju av tio svenskar kräver att pälsdjursuppfödningen förbjuds.

- Manifestationen är en protest  mot att minknäringen fortsätter att bryta mot djurskyddslagen  och utsätter miljontals individer för lidande trots att svenskarna vill se den förbjuden, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande i Djurens Rätt och bosatt i Umeå.

Under november dödas mer än en miljon minkar av den svenska pälsnäringen. Fram tills det att minkarna gasas ihjäl har de hållits instängda i trånga gallerburar hela sina liv. Där har de levt under förhållanden som utredningar, rapporter och inspektioner visar bryter mot svensk djurskyddslag. Näringen klarar inte ens av att leva upp till dagens lågt ställda krav.

Plats: Apberget, Rådhustorget i Umeå.
Tid: kl. 11.00 inleder Djurens Rätt Umeå med flygbladsutdelning, informationsbord och manifesterar i gasmask. Kl. 12.00 hålls en tyst minut och tal av Camilla Björkbom.

Presskontakt: