En magisk jul i vinternatten med Tina Ahlin och Peter Lundblad

När den gnistrande stjärnklara vinternatten breder ut sig över skärgården intar Tina Ahlin och Peter Lundblad Djurönäsets stora restaurang och stämmer upp till en magisk kväll med den vackraste musiken. Det gnistrar inte bara om snön och om stjärnorna, det slår gnistor om Tina och Peter också. Tillsammans kommer de att skapa en magisk vinternatt med skärgården som gnistrande bakgrund. De här två går verkligen in för julmusiken på riktigt, arrangerar toner och texter till en otroligt spännande konsert, med mycket magi.

-  Det ska bli så roligt att göra den här konserten ihop med Peter, säger Tina. Förutom att han är en god och väldigt rolig kompis, så är han en otroligt fin sångare och gitarrist! Vi hoppas kunna göra personliga och oväntade musikaliska versioner och inte minst utnyttja allt vi har både instrumentalt och vokalt. En utmaning!

När mörkret tränger sig på, lyktorna lyser upp vägen, kylan biter i kinden och snön knarrar under fötterna, då är en varm glögg bara början på en oförglömlig kväll. Julbordet dignar av Djurönäsets egna delikatesser som serveras tillsammans med läckra klassiker, allt hemgjort och tillagat med kärlek. Efter att alla är mätta och belåtna sänks ljuset, musiken växer fram och tillsammans tar Tina Ahlin & Peter Lundblad er med på en stämningsfull resa fylld av underbara sånger och musik, julglädje, magisk atmosfär och kanske några överraskningar.

- Jag älskar julen säger Peter, det har jag alltid gjort. Vi brukar samlas hela familjen, som ett avslut på året och riktigt umgås. Julen för mig är kärlek och generositet, hand i hand med mat och dryck. Peter lagar alltid hela julbordet själv men är extra stolt över sin gravade strömming. - Den enda sång jag spelat in som jag inte skrivit själv är konstigt nog en julsång, ”Julgryning vaknar”.

- Det jag tycker om med julen är stillheten, körmusiken, snölyktor, facklor, magin och förväntan hos barnen säger Tina. Jag brukar inte stressa runt julen, tror vår familj är ganska nöjt anspråkslösa med julen och klär inte om hemmet med nya julgardiner direkt!  Men sill är gott, alla former av sill. Och så finns det en finsk kålrotslåda som jag tycker är supergod. Förra året gjorde jag en laxtartar på glasburk, med kapris och saltgurka i. På uppesittarkvällen åt jag och maken upp nästan hela, på kavring och med kall öl!

Vår förhoppning är nu att kunna fånga den magiska vinterstämning som råder ute i världens vackraste skärgård och att förvalta den musikaliskt. Vi hoppas att alla som går ifrån vinterkonserten känner sig fyllda av skärgårdsskimret, som en hymn i hela kroppen! Hymn betyder ju sång till gudars ära, men här får det bli till skärgårdens ära, avslutar Tina och Peter

Fakta Tina Ahlin
Tina känner vi väl från många kära TV-program som ”Så ska det låta”,”Gokväll”, ”Hemma hos” och senast 2011 SVT:s högtider; Valborg, Nationaldagen och Midsommar där hon både medverkat och varit programledare.

Tina Ahlin är pianist, sångerska, munspelare  - och har varit musiker i 25 år. Åtskilliga turnéer har avlöst varandra genom åren, med alltifrån Monica Dominique till Stefan Sundström. Likaså har det blivit revyer och samarbeten med Hasse Alfredson och Peter Dalle. Tina har gett ut fyra soloskivor, egenhändigt producerade, varav två blivit grammisnominerade; Sommarkort och 12 sånger av Allan Edwall. 2012 gav Tina ut den hyllade boken Svenska barnvisor, parallellt släpptes hennes soloskiva med egen musik och text, Decennium.

Fakta Peter Lundblad
Peter är också en välkänd artist med inte mindre än 16 soloplattor med helt eget material bakom sig. Peter är en erkänt djup och insiktsfull textförfattare som bara blir bättre och bättre med åren. Recensioner om Peters framträdanden lyfter fram de sköna tonerna och de vackra fraserna i kombination med ett professionellt gitarrspel.

Så tidigt som 1974 var Peter med i kören under melodifestivalen, det var samma år som ABBA vann och Peter hade uppträtt redan före dem i TV med Waterloo. 1983 deltog han själv i melodifestivalen med melodin Vill du ha mig efter gryningen. 1986 fick han en stor hit med sommarlåten Ta mig till havet, som blivit en klassiker och en allsång. Peter Lundblad har också (tillsammans med Torbjörn Eklund) tonsatt och spelat in Vem ska trösta knyttet, en saga på vers av Tove Jansson. Det senaste albumet En obotlig romatiker kom 2012.