Rekordsommar på Djurönäset

Sommaren i Sjöboden har varit den absolut bästa hittills. Inte bara för att solen och värmen varit på skärgårdskrogens sida nästan hela tiden, utan också tack vara alla alldeles fantastiska artister.

Sjöboden är Djurönäsets sommarkrog som ligger precis vid bryggkanten och faktiskt är en sjöbod, fast numera omgjord till restaurang förstås. Konceptet med grillmiddagar har antagit sin perfekta form, med en utvald grillrätt och en tillbehörsbuffé. De godaste vinerna från Vinovativa har hittat ner till Sjöboden och duktiga musiker från tidigare år som gärna återkommer, har nu blandats upp med nya fräscha namn som t.ex. Janne Schaffer.

Att det i år också finns gott om plats för båtarna att förtöja vid större bryggor och dessutom en gästbrygga för de som vill stanna kvar över natten, har bidragit till ett rekordstort antal gäster.

Skärgårdspaviljongen, med spa och yoga
Sedan öppnandet i oktober förra året har utvecklingen bara gått framåt. Efter lite trevande försök med några få behandlingar, massage och kurbad finns det sedan april en två-sidig behandlingslista med allt från ”vackra ögon” och ”svävande fötter” till klassiskt tångbad. Två nya spa-terapeuter jobbar i paviljongen med både konferensgäster och med privatgäster som bara kommer in för en behandling.

Nu i sommar smygstartades det med yoga-klasser som togs väl emot av sommargästerna och som kommer att fortsätta i höst. Yogan är en fitnessyoga, en form av hatha-yoga där hela kroppen får arbeta med solhälsningar samt stående-, sittande- och liggande yogapositioner. Ett yogapass som passar alla, även nybörjare.

Dessutom finns det en stor 25 meters pool med gym och bastu, vilket gör att man som gäst stortrivs i den lugna och avkopplande miljön. En ny fin badtunna är också på plats utanför paviljongen och den är mest populär på den kallare årstiden. Det är häftigt att sitta ute i vintermörkret, under stjärnhimmeln, i bara badkläder.

En höst full av aktiviteter
I augusti startar alla konferenser och nu vill gästerna aktivera sig igen. Efter en liten svacka under lågkonjunkturen, då företagens konferenser fick en låg budget, ser vi nu en ständigt stigande kurva på bokning av aktiviteter. Hösten innehåller fler intressanta och spännande händelser än på mycket länge. Under augusti kommer en stor konferensgrupp att få en härlig upplevelse av en båttur till den mycket vackra Bullerön, en annan grupp kommer att lära sig segla och tävla i ett ”matchrace”. För ett annat gäng går det ännu fortare när de tar sig an att navigera i ”uppdraget” med hjälp av RIB båtar, medan några andra grupper tar det lite lugnare och åker på en sälsafari respektive kajakpaddling. De som vill ha en klassisk teambuildinguppgift ger sig i kast med ett flottbygge, där man givetvis också avslutar med tävling.

Det här var bara några exempel på vad som händer under augusti på Djurönäset som med sitt unika läge mellan hav och innerskärgård ger stora möjligheter till spännande upplevelser till havs. Att engagera sina medarbetare i gemensamma aktivteter utanför det vanliga jobbet ger ett mervärde man minns långt efter hemfärd. Att lära sig något nytt tillsammans gör också att man ser andra sidor hos de man redan trodde sig känna väl. Så vare sig man står i begrepp att stärka gruppen eller bara vill ha riktigt roligt tillsammans så är teamaktiviteter med fokus på samarbete och kommunikation ett ypperligt tillvägagångssätt.

Skärgårdshotellet
Efter 45 minuter med bil utanför Stockholms tullar befinner man sig i den riktiga skärgården. Här på Djurönäsets udde finns allt som en äkta skärgård består av; vatten, öar, klippor, natur och en härlig utsikt. När man parkerat bilen och rör sig mot receptionen känner man redan att den friska havsluften skapar ett skönt välbefinnande.

Det första mötet med Djurönäset, måste man ändå säga, är när man kör över Djuröbron. Efter att ha kört på en lite kringlig landsväg de sista kilometrarna från Stockholm, då man undrar om man verkligen kört rätt, kommer man upp på bron och en fantastisk vy öppnar sig. På västra sidan är hela Värmdölandet synligt med Bullandö längst ut och på östra sidan sträcker sig Kanholmsfjärden och leden ut mot Sandhamn.

Hotellet är stort, mycket större än man kan föreställa sig. Det finns 272 rum att sova i och totalt kan man bo 526 personer här mitt i skärgården. Det är ganska fantastiskt, speciellt som det nästan inte syns att det ligger ett hotell här. De åtta husen, med cirka 35 hotellrum i varje, är inbyggda i naturen och smälter så väl in att man inte ser dem varken från land eller från hav.

Hotellrummen
Designen i hotellrummen genomsyras av samma tanke. Här känns det som man fortfarande befinner sig i naturen bland annat genom en stor spegel vid fönstret som gör att kontakten med skärgårdsnaturen fördubblas. Färgerna i rummet är dämpade och harmoniserar med färgskalan utanför fönstret. Klippans gråa kalla, trädets milda gröna, det röda från nypon och hällar och givetvis det ljusa blå från både himmel och hav. Även inredningen är gjord av material som är naturens egna som till exempel ljus björk och grå granit. En otroligt väl sammansatt och mycket vilsam inredning som skapar harmoni och stillhet hos den som checkar in och ska sova där.

Restaurangerna
I direkt anslutning till lobbyn ligger hotellets stora restaurang med en härlig panoramautsikt över skog och hav. Här kan man duka till festmiddag för drygt 400 personer men också dela av och servera mindre sällskap en välkomponerad middag med flera rätter eller som en buffé.

Seregården, premiumhuset vid strandkanten, har en alldeles egen restaurang som serverar upp till 60 personer både frukost, lunch och middag. Till sist finns då också Sjöboden som vår och höst är en fantastisk lokal att hyra till bröllop, 50-års fest eller kräftskiva och sommartid är det som sagt skärgårdsgårdskrog med mycket grillat på menyn.

Köket på Djurönäset bjuder på svensk mat med hög kvalitet från lokala råvaror. Det är en klassisk svensk matlagningskonst med nutida inslag och man arbetar hantverksmässigt och tillagar maten med stor omsorg.

Barerna
Ett hotell med klass har givetvis flera barer. Pianobaren i lobbyn är den som man ser först. Här kan man hela dagen bli serverad några av de godaste drinkarna och de bästa whiskeysorterna. En trappa ner ligger den stora baren. Där finns det inte någon begränsning på vilka drinkar som bartendern kan blanda. Det rika utbudet av whiskeysorter och ett stort antal utvalda ölmärken gör baren komplett.  Härifrån kommer man också enkelt ut på terrassen med en härlig utsikt över havet. Alldeles bredvid ligger den stora poolen och naturligtvis hittar du en bar även där. Ett litet utbud av öl och vin men med extra bra priser på fredagarnas After work.

I Seregårdens restaurang ingår också bar, samt naturligtvis till serveringen i Sjöboden. Skulle någon sedan vilja ha en bar någon annanstans på området, så ställer man enkelt fram en satellitbar.

Vinet
Vinlistan består av utvalda viner av hög kvalitet med ett flertal ekologiskt odlade sorter. Man anser att det ekologiska utbudet idag är så stort att det går att hitta passande viner till de flesta maträtter och tillfällen. Och eftersom syftet med drycken är att dela en upplevelse med andra, får man här rådet att minska kvantiteten för att istället höja kvaliteten.

Samtliga viner väljs ut tillsammans med Vinovativa som importerar viner från småskaliga produ­center över hela världen. Vinovativas producenter skapar regionstypiska viner genom att ta tillvara de lokala druvornas fulla potential och vingårdens unika förutsättningar. Därför kan man genom vinet på Djurönäset förmedla både känsla, smak och medvetenhet.

Vinkällaren
Vinkällaren är relativt ny på Djurönäset trots att den ligger i en källare från 1800-talet. Här förvaras de mest exklusiva (och godaste?) vinerna och man kan till exempel hitta en Chateau Leoville Poyferre från Saint Emilion distriktet i Bordeaux eller en fantastisk Champagne Bonville grand cru Millesime Blanc de Blanc.

När man bokar en konferens eller festmiddag i Seregården på Djurönäset så är det bara några meter till vinkällaren. Då kan man ta med sig sommelieren dit in och be honom hjälpa till att välja ut det bästa vinet till den mat man beställt. Självklart kan man även besöka vinkällaren oavsett var på hotellet man bor, det blir bara lite längre att gå.

Vinprovning
Att delta i en vinprovning med en kunnig sommelier är en speciell upplevelse. Oavsett hur mycket kunskap man redan har om vinets värld så är det lika spännande att guidas vidare. Det finns mycket att utforska om skillnaderna mellan olika druvsorter och hur de påverkas av området de växer i. Mest spännande är det nog ändå att prova vin tillsammans med mat och uppleva hur smaken på både vinet och maträtten förändras när de kombineras till en enhet eller när de krockar med varandra. Så här på Djurönäset kan man varmt rekommendera att boka in en vinprovning som genomförs i samarbete med vinimportören Vinovativa.

Djuröbron
Sjöboden sommaren 2011
Vinprovning i vinkällaren
Hotellrum – dubbelrum
Yoga i skärgårdspaviljongen
Möteshus
Mat – kött från närliggande gårdar

Bildbank

Fakta
Djurönäset är ett av Sveriges ledande konferenshotell och omsätter drygt 80 Mkr. Anläggningen har 272 hotellrum och 80 möteslokaler med kapacitet för drygt 500 gäster. Kunderna utgörs huvudsakligen av företag, organisationer, offentlig sektor och privatpersoner. Djurönäset ligger i Värmdö kommun, cirka 45 minuter med buss eller bil från Stockholm. Verksamheten är Svanenmärkt och har fyra stjärnor från SHR. Djurönäset är utvald medlem av Svenska Möten.

Mer information
För mer information kontakta VD Ulf Johnsson 08-571 499 12 ulf.johnsson@djuronaset.com eller Pia af Rolén, marknadsansvarig 08-571 499 16 pia.af.rolen@djuronaset.com eller gå in på www.djuronaset.com

Djurhamn, Värmdö juli 2011

• Hotell-, restaurangverksamhet