​Djurplågeri på Sveriges största kläckeri i äggindustrin

I dag släpper Djurrättsalliansen unika bilder och filmer från Sveriges största kläckeri inom äggindustrin. Företaget föder upp omkring 50 procent av alla hönor till svenska äggfabriker. Företagets grundare har fått utmärkelser som ”Årets äggföretagare” och “Årets lantbruksföretagare” och deras VD sitter i Svenska Äggs styrelse. Djurrättsalliansens dokumentation visar upp en annan verklighet än den prisbelönta fasaden.

Under 2016, 2017 och 2018 har Djurrättsalliansen besökt flera av företagets djurstallar ett antal gånger för att dokumentera hur avelsdjuren, kycklingarna och unghönsen lever innan de skickas ut till äggproducenter runt om i Sverige och andra länder. Företaget levererar både till anläggningar med burar, frigående och KRAV-märkta system.

– Dokumentationen visar avelsdjur utan fjädrar och kycklingar instängda i burar där de tvingas kliva över sina döda syskon. Sjuka, skadade och döende djur som bara lämnats. Den här branschen bryr sig bara om att tjäna pengar och struntar helt i djuren. Det syns väldigt tydligt när vi kliver in och bevittnar djurens verklighet, säger Malin Gustafsson, talesperson för Djurrättsalliansen.

”Årets äggföretagare” utses av branschorganisationen Svenska Ägg med syfte att ”lyfta fram goda förebilder inom den svenska äggnäringen”. Kläckeriets grundare har tilldelats detta pris. Djurrättsalliansens dokumentation visar att utmärkelser som dessa inte säger något om djurens situation.

– Vår dokumentation går inte att avfärda med att det är ett undantagsfall eller ett enstaka rötägg. Det här är ett företag som lyfts fram som ett av de främsta inom äggindustrin. Deras VD sitter i branschorganisationen Svenska Äggs styrelse. Det ser ut så här i hela industrin och det sker inom lagens ramar, säger Malin Gustafsson.

Samma lagstiftning som säger att djur ska kunna bete sig naturligt och skyddas från onödigt lidande tillåter att de hålls instängda i djurfabriker och behandlas som produkter. Dagen då djuren inte längre är produktiva nog för att vara lönsamma dödas de.

Av de kycklingar som föds upp på kläckerierna dödas hälften - tuppkycklingarna - direkt efter födseln, då de inte kan lägga några ägg.

– Dagens djurskyddslag och djursyn står inte på djurens sida, men en annan värld där djur har rätten över sina egna liv är fullt möjlig. Även om vår dokumentation är svår och jobbig att se, så ligger djurens hopp i att vi vågar se och känna efter. Allt fler väljer att äta veganskt och det är ett bevis för att fler får upp ögonen för hur vi behandlar andra djur, säger Malin Gustafsson.

Här går Djurrättsalliansens bilder och filmmaterial från kläckeriet att hämta (Foto/Film: Djurrättsalliansen):

VIMEO:

FLICKR:

Filmmaterialet kan styrkas med datum och GPS-koordinater.

För mer information och filmmaterial, kontakta:

Djurrättsalliansen, telefon 072-300 39 00

info@djurrattsalliansen.se