Göran Greider ger ut kattdikter för djurens skull

I samband med Kattens dag, som också är första advent, ger Göran Greider för första gången ut sina samlade kattdikter i boken ”Och mellan dessa känslor hoppade en katt in”. Dikterna illustreras med starka och vackra kattbilder av fotografen Eivor Rasehorn. Boken ges ut av Djurskyddet Sverige och säljs till förmån för organisationens arbete.

Att få ge ut en bok med material från Göran Greider och Eivor Rasehorn känns fantastiskt och vi hoppas att boken kan bidra till att öka statusen för detta fina djur, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare i Djurskyddet Sverige.

Under flera års tid har Djurskyddet Sverige jobbat för att höja kattens status.

Vi kräver en obligatorisk ID-märkning för katter och att det ska bli olagligt att överge djur. Med en sådan lag kan bortsprungna katter lättare återföras till sina ägare, och de som överger sin katt kan lättare ställas till svars, säger Åsa Hagelstedt.

Göran Greider är författare, journalist, poet och samhällsdebattör. Han har levt med katter en stor del av sitt liv, och har skrivit dikter sedan tonåren om detta, enligt honom själv, mycket speciella djur.

– Jag upplever katter som ett slags nära medarbetare. När jag sitter och skriver fungerar min katt som en tystlåten rådgivare på skrivbordet. En speciell sak med katter är att de plötsligt bara tycks stå där. Som om de har en dörr till en annan dimension som de kan gå in och ut igenom. Mina dikter är små anspråkslösa poetiska notiser av detta fantastiska djur, säger Göran Greider.

Dikterna illustreras av Eivor Rasehorns oerhört starka fotografier av katter i olika miljöer och situationer. Hon har ett stort engagemang för just katter och har kämpat i många år för att katten ska få samma status som hunden. Hon är bland annat initiativtagare till Rasehorns stipendiestiftelse för katter, som står för diktbokens finansiering.

Djuren får inte bli lidande nu när konjunkturen är i gungning. Därför känns det extra viktigt för mig som katt- och hundfotograf att få ge ut en bok tillsammans med Djurskyddet Sverige där pengarna går tillbaka till djuren, säger Eivor Rasehorn.

För varje såld bok går 100 kronor till Djurskyddet Sverige. Boken kostar 225 kronor plus portokostnad och finns att beställa via www.djurskyddet.se eller 08-673 35 11.

För mer information kontakta:
Åsa Hagelstedt, generalsekreterare
asa.hagelstedt@djurskyddet.se