Skip to main content

Pressinbjudan: 349 frusna katter till riksdagen i morgon

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2014 10:12 CET

I Sverige finns uppskattningsvis 100.000 hemlösa katter. Katter som övergetts eller som inte hittar hem. En utredning föreslog för över två år sedan ett antal skärpningar i djurskyddslagen för att bättre skydda katterna. Men ännu har regeringen inte lämnat något förslag. Nu är det vinter och många katter fryser ihjäl samtidigt som våra katthem runt om i landet är överfulla.

Vi vill nu få riksdagen att agera för katterna och lämnar därför i morgon över en katt till varje riksdagsledamot. Runt halsen bär katten en liten folder med texten "Jag fryser!" och en uppmaning att snarast rösta igenom stärkta lagar för katterna.

Enligt riksdagens hemsida ska en proposition om ny djurskyddslag presenteras under våren. Det är positivt och vi hoppas på ett omfattande förslag inte bara för katterna utan även för cirkusdjur och lantbruksdjur.

Onsdag 29 januari kl.9 överlämnas katterna till riksdagen. Några riksdagsledamöter kommer att möta upp och få sin katt i handen. Media välkomnas till detta tillfälle. Anmäl gärna er närvaro.

Djurskyddet Sverige är med cirka 12 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer.Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli mat.

Kommentarer (20)

    Hur tänkte ni där? Ni tänker alltså dumpa 349 katter på personer som inte valt att ha katt, som knappast har arbetsscheman som gör att de kan ta hand om en katt, som kan ha allergier själva eller i familjen.. Och alla allergiker som jobbar i riksdagshuset? Detta är nog det mest ansvarslösa ni kunde komma på, stackars katterna! Och stackars allergiker det skulle inte förvåna mig om ni får några polisanmälningar för misshandel. Med såna vänner som ni behöver katterna inga fiender...

    - Sara Svensson - 2014-01-28 19:08 CET

    Jag igen... Nu såg jag bilden och fattade att det var mjukdjur... Jag tar tillbaka. Men ni kanske skulle förtydliga texten.

    - Sara Svensson - 2014-01-28 19:23 CET

    Först vill jag säga att man kanske ska se efter vad det är man kommenterar och kanske be om ursäkt för det man sagt.
    Heja er som orkar kämpa för de djur som inte kan det själva. Bra av er

    - Lena - 2014-01-28 22:33 CET

    De kan väl håva upp en hundring var för en sån sötnos!!! Så får ni in lite pengar samtidigt som ni får fram budskapet...

    - Susanne A Alfredsson - 2014-01-28 22:41 CET

    Känns lite konstigt att ni gör denna aktion med hemlösa katter som symbol när er representant i utredningen Johan Beck-Friis motarbetat förslag som kan hjälpa de katter som redan är hemlösa, såsom TNRM och habitering via katthem. Ni verkar bara se avlivning som en lösning för de skygga katter som redan är hemlösa. Var finns er röst för dessa katter? Just nu är det ljudet av en spruta som tystar liv ni erbjuder de hemlösa katterna.

    - Olle - 2014-01-28 22:53 CET

    Haha Sara! Hjälp! Vad trodde du egentligen? Hoppsan sa! Riktigt pinsamt! Gå å lägg en hundring i skämsburken så det kan gå till våra katter! För övrigt:

    Fantastiska människor. Vi måste skärpa djurlagarna. Katter ses som ohyra och kan inte räkna på hand hur många lappar som med mening har rivits ner å klottrats på i min efterlysning om min försvunna katt. Finns det människor och monster på samma planet? Jag vägrar tro det!? Fortsätt! Jag är ny i denna kamp men är här för att stanna!

    - Camilla - 2014-01-29 00:46 CET

    Tycker det är fantastiskt att ni sliter för djurens rätt i samhället!Hoppas det ger resultat denna gång!

    - Carro - 2014-01-29 06:11 CET

    Ja verkligen pinsamt Sara. Det där har man sett många gånger, folk kommenterar där man ser att dom inte rikigt läst vad dom kommenterar på :( mycket bra gjort av er...ja en slant skulle kanske tas ut för att få in pengar till ert arbete.

    - Louise - 2014-01-29 08:46 CET

    @Sara Svensson; hur kan man ens för en sekund tro att de skulle ge bort levande katter??? Arbetar man med djurskydd, och förhoppningsvis annars också, så vet man att levande djur inte är något som man ger bort hur som helst.

    Superbra initiativ, Djurskyddet!

    - Camilla Johansson - 2014-01-29 09:02 CET

    Jag tycker att denna kommentar är värd att uppmärksamma och kanske bemöta eller förtydliga:"- Olle - 2014-01-28 22:53 CET"
    Ligger det något i vad Olle skriver?
    Jag är positiv till att hjälpa djuren, men inte genom avlivning. Värna om livet!

    - Leif - 2014-01-29 09:02 CET

    Sedan måste jag erkänna att jag är mindre imponerad om det Olle skriver är sant (och det är inte så att jag tror att han ljuger, jag är bara inte så bekanta med er, har haft kontakt med andra djurrättsgrupper). TNR är det absolut bästa, och avlivar det gör man inte förrän det på grund av kattens ålder eller sjukdom inte finns något annat alternativ. Så det så.

    - Camilla Johansson - 2014-01-29 09:07 CET

    Leif, dessvärre har Olle helt rätt i sin kommentar. En av anledningarna till att lagförsvarets återremiterades är just Beck-Friis brist på kunskap om hur man kan agera för att hemlösa katter ska få hjälp och hans faiblesse för att låta avliva dem. Under det senaste året finns det belägg för att flera hundra katter enbart i Stockholms län i det tysta har avlivats via länsstyrelsens försorg (så nu vet ni vad en del av era skattepengar går till). Det nya lagförslag som läggs fram har genomarbetats betydligt beträffande katternas rätt till ett gott liv av en person som tagit in åsikter och inhämtat kunskaper i ämnet hemlösa katter.

    - Suzanne - 2014-01-29 10:28 CET

    Namnet "Djurskyddet" låter ju väldigt betryggande. Jag är dock så gammal så jag låter mig inte luras av "fina" namn. Vad menas egentligen? Kan någon svara helt ärligt? Betyder Djurskyddet ett skydd för djuren eller är det ett skydd mot djuren?

    - Leif - 2014-01-29 11:17 CET

    Olle, Leif & Camilla: att vi skulle förespråka avlivning stämmer inte. Att vår styrelseledamot skulle ha "motarbetat" förslag som ska hjälpa hemlösa katter stämmer verkligen inte heller, utan honom skulle katterna troligen inte kommit med i förslaget. Däremot håller vi inte med om att TNR är den "absolut bästa" lösningen. Vi menar att TNR bara kan accepteras som en kortsiktig lösning. I längden måste vi arbeta för att alla katter har ett hem med värme och omsorg och där ägarna tar ansvar för dom djur man skaffar. Därför tror vi på obligatorisk ID-märkning, förbud mot att överge djur, en 16-årsgräns för att äga djur samt krav på att katter som går ute ska kastreras eller äta p-piller.

    - Åsa Hagelstedt, Djurskyddet Sverige - 2014-01-29 11:41 CET

    Leif: vi är en ideell djurskyddsorganisation som arbetar för ett bättre och starkare skydd för alla djur. Flera av våra djurhem bedriver djurhem eller annan omplaceringsverksamhet så vi har stor praktisk erfarenhet av just hemlösa katter men vi arbetar även för andra sällskapsdjur, lantbruksdjur och vilda djur. Läs gärna mer på vår hemsida!

    - Åsa Hagelstedt - 2014-01-29 11:45 CET

    Hej Åsa!

    Alla kan skriva under på att vi vill se ett lagstiftat krav på id-märkning o kastrering av utegående katter. Det är den långsiktiga förbättringen för katten o dess status i Sverige.

    Vad ni och er represant Johan Beck-Friis i utredningen inte adresserat är vad som händer med de ca 100.000 katter som redan är hemlösa och inte har en id-märkning när lagen träder i kraft. Många skygga och förvildade. Vad erbjuder ni dem för Djurskydd?

    Ser inget förslag från er hur de ska överleva eller få ett hem för alltid. Har ni något annat att erbjuda än dödens spruta?

    Mvh Olle

    - Olle - 2014-01-30 00:04 CET

    Olle: det vi förespråkar är ett tydliggörande i dagens lagstiftning så att övergivna katter inte omhändertas med stöd av hittegodslagen eftersom det ofta leder till att polisen snabbt gör sej av med katten, ofta genom avlivning. Alla djur ska omhändertas enligt djurskyddslagen och polisen ska då behöva betala för att lämna katten till ett djurhem eller annan som kan ta hand om den. Så sker på vissa orter redan idag men vi kräver att det ska vara överallt.

    - Åsa Hagelstedt - 2014-01-30 10:24 CET

    Åsa!

    Det långsiktiga är vi överens om men ser fortfarande inget förslag från dig/Djurskjyddet hur de ca 100.000 som är hemlösa nu ska omfattas av den nya djurskyddslagen med livet i behåll?

    Vad är eran lösning för dessa katter?

    Mvh Olle

    - Olle - 2014-02-01 02:45 CET

    Det vore intressant att få läsa ett svar från Åsa på Olles senaste fråga!

    - Yvonne - 2014-02-02 18:36 CET

    Olle: jag har ju redan svarat på den frågan. Nämligen att dom inte ska få omhändertas med stöd av hittegodslagen eftersom det ofta gör att dom avlivas utan att polis ska vara skyldiga att se till att dom hamnar på ett djurhem eller liknande. Vi som ideella organisationer och djurhem lär inte bli arbetslösa över en natt med nya lagen med andra ord utan vi får fortsätta kämpa för att ta hand om dom redan övergivna eller bortsprungna.

    - Åsa Hagelstedt - 2014-02-03 09:09 CET