Hushållens dagligvaruinköp 2018

De svenska hushållen handlar i snitt 2,75 gånger per vecka och en typisk matkasse kostar 256 kronor. ICA Maxi är den butikskedja som flest hushåll (64%) handlade hos under 2018. På andra respektive tredje plats kom Willys (62%) och ICA Supermarket (59%). Det framgår av DLFs undersökning Hushållens dagligvaruinköp 2018, som tagits fram i samarbete med undersökningsföretaget GfK.

Hos Citygross spenderar hushållen mest pengar per inköpstillfälle, i snitt 388 kronor, följt av ICA Maxi med 383 kronor. Hushållen handlar däremot inte så ofta hos Citygross, i snitt 13 gånger per år, att jämföra med ICA Supermarket som toppar med 30 besök per hushåll och år.

Basvaror som bröd, mejeriprodukter och frukt & grönt i topp
Bröd (97%), matfett (97%) och frukt & grönt (94%) handlar nästan alla hushåll. Frukt & grönt är den kategori som handlas oftast, 75 gånger per år, följt av mjölk (49 ggr) och bröd (40 ggr).

Fler hushåll köpte iskaffe och alkoholfri öl
Produktkategorin iskaffe/isté hade den största tillväxten (+41 %) under 2018 i fråga om hur många hushåll som handlade från kategorin. På andra respektive tredje plats kommer alkoholfri öl (+39%) och kylda vegetariska produkter (+34%). De produktkategorier som tappade flest köpare i fjol är chokladrullar (-41%), nougat (-17%) och marsipan (-12%).

Sportdryck handlas allt oftare
Tittar man på hur ofta hushållen köpte från en viss produktkategori under året stod sportdryck (+41%) för den absolut starkaste tillväxten.

Undersökningen bjuder på många fler intressanta fakta med utgångspunkt i de svenska hushållens inköpsvanor av 150 produktkategorier i 12 butikskedjor.

Frågor om undersökningen hänvisas till Fredrik Ydell, GfK Scandinavia, tel 010-455 36 36

• Mat

• hushåll
  • dagligvaruleverantörer
  • produktkategori
  • matkasse
  • dagligvaruhandeln
  • köpbeteende

DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund, är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. DLFs uppdrag är att erbjuda medlemmarna affärsrelevant kunskap, inspirerande och utvecklande mötesplatser samt företräda dagligvaruindustrin* i branschgemensamma frågor.

* Företag som säljer livsmedel, drycker, kemtek, non-food, egenvård, tidningar, tobak och specialvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige.