5 tips för att göra ditt hem smartare

D-Links undersökning visar att användarna prioriterar säkerhet i hemmet högst när det gäller funktioner i det smarta hemmet.

I D-Links europeiska undersökning kring det smarta hemmet är 97 procent av de tillfrågade svenskarna intresserade av att kunna kontrollera eller övervaka sin bostad med fjärrstyrning. Högsta prioritet när det gäller smarta hem-produkter är säkerhet i hemmet följt av underhållning och kontroll av elapparater. De produkter som hamnar högst vid ett eventuellt inköp är nätverkskamera följt av rökdetektor och smartplug.

– Vår undersökning visar att det finns en klar efterfrågan kring det smarta hemmet. Folk vill kunna säkra och kontrollera sitt hem och sina apparater. Och man vill att systemet är lättanvänt och går att sköta via sin smartphone eller surfplatta. D-Link är inte det första företaget att släppa produkter för det smarta hemmet, men vi är det första företaget att ge villa- och lägenhetsinnehavare enkelhet och kontroll till ett kostnadseffektivt pris, säger Marco Stenvall, produktchef, D-Link AB.

Med hjälp av undersökningen har D-Link tagit fram fem tips för att skapa ett smartare hem.

1. Planera olika scenarion
Köp inte första bästa produkt. Fundera istället på olika scenarier vad som kan hända i hemmet och planera nödvändiga kombinationer av produkter och funktioner.

2. Ta kontroll
Ta dig tid att överväga vilket är det bästa sättet att administrera ditt smarta hem. Några smarta hem-produkter kan endast administreras via en central enhet i hemmet, medan andra produkter kan kontrolleras via en mobilapp som fungerar både i en smartphone och på en surfplatta.

3. Fjärråtkomst
Vissa smarta hemmet-enheter kan fjärrstyras över internet, medan andra endast kan hanteras lokalt. Om du vill ha ett system som kan klara fjärråtkomst, så var noga med att välja en produkt som klarar detta.

4. En plattform
Det finns flera olika smarta hem-produkter på marknaden. Många av dessa har sitt egna slutna system per enhet. Det innebär att användaren måste byta mellan appar och kontrollsystem för att hantera varje individuell enhet.

5. Säkerhet och enkelhet
Smarta hemmet-system gör livet enklare och förbättrar säkerheten. Det kan handla om en ip-kamera som gör att man kan se vad som händer i hemmet - exempelvis en förälder som kan se sina barn när de har kommit hem från skolan via en app.

Om mydlink Home
D-Links produktserie mydlink Home inkluderar, vid lansering, två ip-kameror, en rörelsesensor och en smartplug. Alla produkterna kan kopplas ihop och kommunicera med varandra. Till exempel kan rörelsesensorn vara kopplad till en smartplug, som i sin tur tänder en lampa när en rörelse upptäcks. En annan produkt i serien är mydlink Home Music Everywhere. Det är ett enkelt och prisvärt sätt att omvandla traditionella högtalare till trådlösa högtalare. På så sätt kan man streama trådlös musik i sitt hem från en Android- eller iOS-enhet alternativt via en uppkopplad mediespelare.

Läs mer på: http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/mydlink_home/mydlink-home

Lågupplösta bilder

Högupplösta bilder

Om undersökningen
D-Link gjorde en europeisk undersökning via sociala medier under två månader hösten 2014. Totalt svarade 4426 varav 41 svar var från Sverige.

För mer information om produkter och undersökning, vänligen kontakta:

D-Link är en världsledande leverantör av nätverksprodukter för det digitala hemmet, företag samt tele- och bredbandsoperatörer. D-Link designar, utvecklar och tillverkar nätverksprodukter som integrerar switching, trådlösa produkter, bredband, lagring, ip-kameror och molnbaserad nätverkshantering. D-Link Norra Europa (Norden och Benelux) etablerades 1995 och har idag drygt 60 medarbetare samt kontor i Bryssel, Helsingfors, Haparanda, Köpenhamn. www.dlink.se

• smarta hemmet
  • home automation