D-LINK FORTSÄTTER SIN SATSNING PÅ 802.11N - utökar sin Wireless N familj med tre nya produkter

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 13:52 CEST

D-Link breddar sitt Wireless N sortiment ytterligare och lanserar som en av marknadens första leverantörer en accesspunkt baserat på 11n. Övriga produkter som lanseras är ett ExpressCard-kort (DWA-643) samt PCIe-kortet DWA-556. Accesspunkten DAP-1353 har stöd för att fungera som både en vanlig accesspunkt, en repeater samt som en brygga som binder samman flera trådlösa nätverk eller accesspunkter. Den är framtagen för att användas i större hem och för användare som kräver en kraftfull trådlös nätverksprestanda. De båda adaptrarna gör det möjligt för användare, med nyare datorer med PCIe eller ExpressCard anslutningar, att på ett enkelt sätt uppgradera till nästa generations trådlösa teknik med hastigheter på upp till 300Mbps. Alla tre produkterna är kompatibla med Draft 802.11n som är upp till fem gånger snabbare än dagens trådlösa 802.11g-standard. De är även bakåtkompatibla med 802.11g och 802.11b och stöder WPA- och WPA2-kryptering för att förhindra intrång utifrån. – D-Link fortsätter att utöka sitt Wireless N sortiment som nu är ett av marknadens mest kompletta. DAP-1353 är D-Links mest kraftfulla accesspunkt utvecklad speciellt med tanke på krävande användare som behöver täcka ett stort område med trådlöst Internet med hög prestanda, säger Stefan Nilsson, marknadschef, D-Link Nordic & Benelux. De nya adaptrarna är också ett välkommet inslag i vår produktportfölj då allt fler datorer nu säljs med de nya PCIe samt ExpressCard kortplatserna, avslutar han. Wireless N accesspunkt DAP-1353 Accesspunkten har den senaste 11n-tekniken och med 3x3 antenndesign erbjuder den mycket bra täckning av hemmet. DAP-1353 kan konfigureras att fungera som en vanlig accesspunkt eller som WDS (Wireless Distribution System) för att exempelvis länka samman nätverk i olika byggnader. Det är den första 11n-produkten från D-Link som kan fungera som en trådlös repeater och skicka vidare signaler från en router eller annan accesspunkt. DAP-1353 fungerar i fem olika driftslägen: AP (accesspunkt), WDS, WDS med AP, AP-repeater och AP-klient. AP-klient läget ger möjlighet att koppla in nätverksutrustade apparater trådlöst med 11n, exempelvis en settop box för IPTV, spelkonsoll eller mediespelare. Dessa kopplas med Ethernet kabel till DAP-1353 som sedan kommunicerar med routern i Wireless N hastigheter på upp till 300Mbps. Den har även stöd för trådlös multimedia (WMM) samt levereras med D-Link Click’n Connect, ett av marknadens lättaste installationsverktyg, på svenska. Gå till produktsida. PCI Express adapter DWA-556 PCIe-adaptern DWA-556, med tre antenner, är en adapter för 802.11n som ger den stationära datorn, med en PCIe kortplats, en snabb trådlös prestanda. PCIe-tekniken erbjuder fördelar över det vanliga PCI-gränssnittet som till exempel högre överföringshastighet mellan adapter och dator samt ger en lägre energiförbrukning. Gå till produktsida. ExpressCard adapter DWA-643 DWA-643 är en 11n-adapter med anslutning för ExpressCard/34 som passar både små och stora ExpressCard-anslutningar på bärbara datorer. DWA-643 med ExpressCard-teknik har ett par fördelar gentemot den gamla typen av PC-kort som mindre format, ökad hastighet mellan kort och dator samt kräver mindre ström. Med adaptern kan man uppgradera sin bärbara dators trådlösa anslutning utan att behöva köpa en ny dator. Gå till produktsida. Båda adaptrarna är kompatibla med Windows Vista/XP samt 2000. 11 års garanti Alla D-Links Wireless N produkter omfattas av 11 års garanti och levereras med installationsanvisningar på svenska. Pris och tillgänglighet Det rekommenderade butikspriset på DAP-1353 är 1795 kronor inklusive moms. DWA-556 Wireless N PCIe Desktop Adapter och DWA-643 Wireless N ExpressCard Notebook Adapter har ett rekommenderat butikspris på cirka 629 kronor inklusive moms. Alla tre produkterna finns tillgängliga i butik från och med mitten av september. Högupplösta bilder: För högupplösta bilder på DAP-1353 gå till http://tinyurl.com/2xr6zy För högupplösta bilder på DWA-556 gå till http://tinyurl.com/yp323k För högupplösta bilder på DWA-643 gå till http://tinyurl.com/2clf22 Mer information om D-Links Wireless N-sortiment finns på www.dlink.se/wirelessn För mer information, vänligen kontakta: Stefan Nilsson Marketing Manager, D-Link Nordic & Benelux Telefon: 0707-72 22 02 E-post: stefan.nilsson@dlink.se Om D-Link D-Link är världsledande inom design, utveckling och tillverkning av kommunikationsprodukter för nätverk, Internetaccess samt röst- och datakommunikation. Sedan D-Link grundades 1986 har omsättningen stadigt ökat och överstiger nu en miljard USD. Företaget har i dag över 1 600 anställda fördelade på 87 kontor runt om i världen och kunder i fler än 100 länder. D-Link levererar kompletta nätverks- och kommunikationslösningar för det digitala hemmet, till små- och medelstora företag samt till alla nivåer inom stora organisationer. Företaget erbjuder ett heltäckande utbud av produkter för managed switching, trådlösa nätverk, säkerhet, bredband samt IP-telefoni. D-Link finns på Internet på adressen: www.dlink.se