D-Link introducerar trådlös router för användare med höga krav

Pressmeddelande  •  2010-10-26 09:01 CEST

D-Link släpper en ny trådlös router, DIR-815, som låter användaren få ut det mesta av sitt bredband genom två inbyggda trådlösa nätverk. Routern är speciellt utvecklad för personer som bor i flerfamiljshus och har höga krav på att spel, video och telefoni ska fungera utan störningar från andra trådlösa nätverk eller apparater. Den är också framtidssäkrad och klarar nya protokollet IPv6.

DIR-815 är utrustad med två parallella trådlösa nätverk där 2,4 GHz-frekvensen passar för datorer/enheter som används för t.ex. Internet-surfning och e-post medan 5 GHz-bandet kan reserveras för mer kvalitetskrävande tjänster som till exempel gaming och streaming av video.

– Människor som bor i flerfamiljshus kan få problem med störningar i sitt nätverk på grund av sina grannars trådlösa routers och apparater. Routrar som endast använder 2,4 Ghz-bandet kan i täta områden dela på samma frekvens och det försämrar prestandan. Det beror på att antalet kanaler inom 2,4 Ghz är begränsat samt även överlappande. Med andra ord är DIR-815 perfekt för de användare som har höga krav på en störningsfri uppkoppling, säger Marco Stenvall, produktchef på D-Link AB.

Smart sätt att prioritera datatrafik
Routern har också Quality of Service (QoS) vilket är perfekt när man vill försäkra sig om att  tjänster som spel, ip-telefoni eller video får mesta möjliga bandbredd. QoS analyserar all datatrafik och separerar den i olika "dataströmmar" som sedan kategoriseras efter hur känsliga dessa är för eftersläpningar. Strömmande video och onlinespel prioriteras till exempel högre än vanlig surfning för bättre prestanda i applikationerna. Många andra routrar har inte denna teknik, utan blandar all trafik till en enda dataström, vilket kan ge störningar.

D-Link Green
DIR-815 har D-Links egna teknik "D-Link Green" inbyggd som sparar energi på flera olika smarta sätt. Routern justerar automatiskt energiförbrukningen för portar och kabellängder. Med timerfunktionen går det även att stänga av routerns WiFi-funktion under en förbestämd tid och strömadaptern uppfyller Energy Star-specifikationerna.

Funktioner och egenskaper:
• Fyra 10/100 Mbps LAN-portar
• En 10/100 Mbps WAN-port
• Routern är framtidssäkrad genom att vara förberedd för IPv6
• Dualband-teknik, upp till 300 Mbps i vardera frekvensband
• IEEE 802.11n WiFi certifierad
• Bakåtkompatibel med 802.11a/g trådlösa nätverk
• WPA-PSK, WPA2-PSK och WPS konfigurering
• D-Link Click'n Connect, för enkel installation på 15 språk
• Inbyggd NAT- och SPI-brandvägg
• Quality of Service (QoS), Automatisk prioritering av röst- och videouppspelning
• UPnP-stöd
• Två externa antenner

Fullständiga produktspecifikationer
ftp://ftp.dlink.eu/datasheets/DIR-815.pdf

D-Link DIR-815 finns tillgänglig på svenska marknaden från november till priset 899 kronor inklusive moms.

Lågupplösta bilder

Högupplösta bilder
ftp://ftp.dlink.eu/Product_Images/DIR-815

Marco Stenvall, Produktchef D-Link Nordic