D-Link släpper två ip-kameror för tuffa förhållanden

D-Link fortsätter att utöka sitt sortiment av övervakningskameror och lanserar nu två nya ip-kameror för företagsmarknaden. HD WDR Day & Night Outdoor Dome Network Camera (DCS-6513) fångar aktiviteter med full HD-kvalitet och  klarar de tuffaste ljusförhållandena – både i totalt mörker och skarpt motljus. D-Link släpper samtidigt DCS-6314, som är nästan identisk med DCS-6513, men har en något lägre upplösning.

DCS-6513 är en domekamera som klarar HD-video upp till 3 megapixlar (2048x1536p) och leverar en mycket skarp och högupplöst videobild. Kameran är idealisk för företag som vill skapa en professionell IP-övervakningslösning med extremt bra detaljnivå – även i miljöer där ljusnivån kan variera kraftigt. DCS-6513 har ett motoriserat P-Iris-objektiv som ger ett ökat djup i bilden än en traditionell lins. Med P-Iris klarar kameran att ha fokus på hela bilden istället för en punkt.  Användaren kan också zooma och göra fokusinställningar på kameran från distans. Kameran har även en inbyggd infraröd LED för användning i mörker upp till 20 meter.

Full HD WDR Varifocal Day & Night Outdoor Dome Network Camera (DCS-6314) har samma specifikationer och design som DCS-6513, men använder istället 2 megapixel progressiv CMOS-sensor (1920x1080p) samt en motoriserad justerbar lins (varifocal). Kameran klarar också att spela in händelser upp till 15 meter i totalt mörker.

Båda ip-kamerorna är utvecklade för miljöer med stora krav kring ljusförhållanden, som till exempel en reception eller butik med stora fönster. Det har tidigare varit en utmaning för många övervakningskameror att hantera sådana ljusförhållanden. I skarpt upplysta miljöer är det svårt att få en klar och detaljerad bild, speciellt kring bakgrundsbelysta objekt. DCS-6513 och DCS-6314 kompenserar för kontrasten i ljuset med kamerans WDR-teknik (Wide Dynamic Range), vilket resulterar i en klar bild och fin bild.

– Hittills har HD-video för övervakning i områden med skarp och varierad belysning varit en utmaning för många företagare. Under dessa förhållanden fångar många andra kameror suddiga bilder med dålig detaljrikedom, vilket snarare motverkar syftet med övervakningen. Våra nya kameror löser det problemet samtidigt som de även kan monteras i tuffa utomhusmiljöer, säger Magnus Cederäng, produktchef företagsprodukter, D-Link AB.

Både DCS-6513 (IP-67-klassad) och DCS-6314 (IP-68-klassad) har en robust konstruktion som skyddar mot både vandaler och tuffa väderförhållanden. Det inbyggda systemet för värme och kyla gör att kameran kan installeras i princip vilken miljö som helst - både inomhus och utomhus.

Enkel installation och gratis programvara
Kameran har plug-and-play-installation och med Power over Ethernet (PoE) finns det möjlighet att få ström till kameran via nätverkskabeln. Programvaran D-ViewCam, som medföljer gratis, möjliggör central inspelning och hantering för upp till 32 nätverkskameror. D-ViewCam erbjuder digital övervakning och inspelning med ett stort antal funktioner, inklusive schemaläggning och rörelsedetektor som kan starta en inspelning och skicka notifieringar via epost till en eller flera användare.

Flera olika möjligheter att lagra inspelad video
En plats för ett minneskort erbjuder lagring av video på själva kameran utan krav på en dator eller nätverkslagring, men det går även att koppla båda kamerorna till en NAS-enhet (Network Attached Storage) eller en NVR, Network Video Recorder som kan placeras på annan geografisk plats än själva kameralösningen för maximal säkerhet.

Det går också att använda båda kamerorna som en säkerhetslösning vid en företagsentré då det är inbyggd mikrofon i kameran samt går att ansluta högtalare för tvåvägskommunikation och på så sätt kunna kommunicera med en person utanför en port.

Produktsidor med specifikationer:

Båda kamerorna är tillgängliga omgående. DCS-6513 säljs till ett rekommenderat pris på 6 695 kronor (exklusive moms) och DCS-6314 är prissatt till 4 795 kronor (exklusive moms).

Lågupplösta bilder

Högupplösta bilder

För mer information och produkttest, vänligen kontakta:
Geir Simonsen, Business Development Manager
D-Link Nordic