Semester med hund – så reser du hållbart och säkert med hela familjen

Semester med hund – så reser du hållbart och säkert med hela familjen

Allt fler väljer att spendera semestern i husbil, husvagn och tält. Och förutom den uppenbara miljövinsten med minskat flygande, finns fler fördelar. En av dem får sannolikt de svenska hundarna att vifta på svansen. Att stanna på marken innebär att familjens fyrbenta också kan följa med på sommarens äventyr. Och med lite planering är det både praktiskt och roligt. Doggy och First Camp har samlat de viktigaste tipsen till dig som vill semestra hållbart och säkert med hund.

Att semestrandet på landets campingar ökar syns tydligt hos First Camp, som är Sveriges ledande campingkedja. Allt fler ser fördelarna med Sveriges natur, och att resa utan att behöva flyga.

Enligt en undersökning från Doggy, tar 8 av 10 hundägare med sig familjens fyrbenta bästis på semestern. De flesta hundar älskar att få kvalitetstid med familjen, och med lite framförhållning är en campingsemester både rolig, hållbar och hundvänlig. På First Camps destinationer ser man allt fler hundar och för att möta efterfrågan har alla destinationer stugor där husdjur är tillåtna. På sex av sina destinationer har man dessutom installerat hundduschar. Tillsammans med Doggy delar First Camp med sig av de bästa tipsen inför den stundande semestern.

Här är tipsen för en säker och hållbar semester med hund:

• Planera i förväg: Förbered er gemensamma semester genom att nosa rätt på stadsparker, badplatser, caféer, restauranger och campingar dit hunden är välkommen. Till hjälp finns det många tjänster som samlar hundvänliga alternativ, som till exempel tamedhunden.se.
  • Koppla på – och koppla av: Ta semester på riktigt. En hållbar semester innebär att du ska hålla också. För många är det lättare att koppla av i naturen, och hunden är din perfekta anledning att ge dig ut! Så koppla hunden, koppla av från mobilen och jobbmailen och ge er ut på kortare promenader och längre utflykter som låter hjärnan fokusera på nuet.
  • Vätskeladda: På sommaren kan en del hundar ha svårt att få i sig tillräckligt med vätska. Då är våtmat är ett extra bra alternativ. Är ni på utflykt funkar tetraförpackningen som matskål, den är dessutom enkel att ta med hem om det skulle bli något över. Ett tips för riktigt varma sommardagar är att skära patén i små bitar och frysa in. Sen är det bara att plocka fram när vovven behöver extra vätska och svalka.
  • Välj ett hundvänligt resmål: En avslappnad vecka på campingplatsen, sommarstället eller andra hundvänliga alternativ tillsammans med hela familjen är en riktig höjdare för hunden! En storstadssemester eller helgen på den högljudda nöjesparken är däremot inte hundens dröm. Ha hunden i åtanke när ni planerar era stopp, så att hela familjen får en härlig semester.
  • Ta ett hundvänligt dopp: Vill hunden också svalka sig? Klart den ska ta sig ett dopp! På internet finns listor med hundvänliga badplatser runt om i landet dit hundar är välkomna. Leksaker som flyter och kanske till och med en flytväst är bra att packa ner i badväskan. Kom också ihåg att torka hunden torr efteråt för att undvika att den får fukteksem.
  • Res säkert: Hundar är oftast välkomna på tåg, tunnelbana och buss. I bilen och husbilen ska hunden sitta säkert, i en särskild bilbur eller fastspänd med ett särskilt säkerhetsbälte för hund. Det finns särskilda non-spillskålar med en kant som gör att vattnet inte skvimpar ut även om bilresan skulle råka gå på en gropig landsväg. På så sätt kan hunden dricka när den själv vill under resan. Ta pauser ofta och låt hunden sträcka på benen!
  • Aktivera hunden: Uttråkade hundar skäller mer, och är allmänt rastlösa. Balansövningar, simträning, söklekar eller klassisk apport passar fint på sommaren! Tänk på att värme gör hunden både trött och sugen på skugga. Det är därför klokt att spara löpturen, långpromenaden eller cykelsvängen till morgonen eller kvällskvisten.
  • Akta värmen: Hundar blir lätt överhettade. En hund får aldrig lämnas ensam i en bil på sommaren, och tänk på också husvagn och husbil kan bli rejält varma snabbt. Och återigen – glöm inte att hjälpa hunden att fylla på med vätska!
  • Om olyckan är framme: På resande fot är det än svårare för vilsna hundar att hitta tillbaka. Alla som semestrar med sina hundar bör ID-märka dem och registrera dem i Svenska Kennelklubbens ägarregister via DjurID.se. På så sätt kan ni återförenas om olyckan är framme. Att spara ner telefonnummer och adress till den lokala veterinären är också en god idé. Det tar ungefär 25 sekunder, men kan rädda livet på en hund som råkat illa ut.

Om Doggy

Doggy betyder sund, trygg och svenskproducerad hundmat, gjord på naturliga råvaror och utan onödiga tillsatser. Varumärket Doggy säljer nästan 10 miljoner kilo hundmat per år och det är därmed Sveriges mest sålda foder för familje- och sällskapshundar. Huvudkontoret och produktionsanläggningen ligger i Vårgårda. Med kunskap, innovation och kärlek till hundar levererar Doggy ”Kärlek i varje matskål”. Läs mer på www.doggy.se.

Om First Camp

First Camp är Sveriges ledande campingkedja! Från Malmö i söder till Luleå i norr - samt på den danska destinationen Lakolk Strand på Rømø, bjuder man på glädje, upplevelser och gemenskap. Det betyder bekvämt boende, god service, massor av bus i Blix barnklubb och aktiv avkoppling i vackra naturmiljöer. Hunden är alltid välkommen till First Camp. Läs mer på www.firstcamp.se.