​Claude Val Rouge konverterar till ekologisk odling i Languedoc.

Claude Val konverterar till ekologisk odling i Languedoc

Claude Val konverterar till ekologisk odling i Languedoc. Från och med nya årgången 2019 är Claude Val Rouge certifierat ekologiskt. I butik från och med maj 2020. Vinproducenten har höga ambitioner för sin hållbara vinproduktion och konverterar framgångsrikt fler och fler av sina vingårdar i södra Frankrike till eko.

I södra Frankrike ligger ett av Frankrikes mest populära distrikt Languedoc-Roussillon. Området följer kusten och ligger precis mellan Pyrenéerna och Provence. I Frankrike kallar man platsen för Le Midi. Regionen har ett klimat som framför allt gynnar produktion av röda viner och starkvin men med utvecklingen för internationella druvsorter i området har många vita viner från regionen tagit mer och mer plats på vinlistorna runt om i världen. Ungefär en tredjedel av Frankrikes vinodlingar ligger i Languedoc-Roussillon.

Vingårdarna sträcker sig mellan Pézenas och Montpellier, Jean Claude Mas började bygga upp vingården år 2000, då hade han till sitt förfogande enbart 17 ha, ägor som varit i familjen sedan 1892. Idag sträcker sig ägorna mellan l’Ile de Conas, Savignac, Montagnac till Caux med totalt ca 160 ha. Om regionen berättar Jean Claude att det är en vinregion med möjlighet att producera en mängd olika blends, totalt odlar Jean Claude över 45 olika druvsorter som ger olika uttryck beroende på var i Languedoc de växer. Genom denna bredd har Jean Claude möjligheterna att hitta de bästa förutsättningarna för att göra vin där druva och terroir möts. Stort fokus ligger på att arbeta med ekologisk vinproduktion och målet är att samtliga odlingar ska vara ekologiska från 2023.

När vi ställer frågan till Jean Claude Mas, vad som är viktigast i vingården svarar han:

"Vi är fullt ut fokuserade på att ha hälsosamma vinrankor. Som son till en vinodlare vet jag mer än väl att du måste ha druvor av hög kvalitet för att göra bra vin, och därför måste vinrankorna som druvorna växer på vara hälsosamma.”

Jean Claude Mas håller koll på alla aktiviteter i vingårdarna och åker varje måndag genom regionen för att besöka de olika vingårdarna, för att själv ha förstahandsinformation om hur det ser ut. Utifrån vad han ser och lär över tid implementerar han nya metoder i sina Languedoc-vingårdar.

Vinerna från Claude Val är lättsamma, ”easy-drinking” och fantastiskt prisvärda viner. Domaines Paul Mas har gott anseende i vinvärlden och fick nu senast ta emot den prestigefulla utmärkelsen Best French Producer 2019 av Mundus Vini.

Claude Val Rouge består av fyra olika druvsorter; grenache, carnignan, syrah och merlot. Grenache ger vinet mörka röda bär med inslag av kryddor och lakrits. Carnignan i detta fall ger vinet dess härliga tanniner, den höga fruktsyran och toner som plommon, björnbär och körsbär. Syrah ger vinet mörk frukt med lättare rökiga inslag och svartpeppar. Merlot i sin tur har skapat toner av blåbär, örter och lättare gräsighet.

Från och med årgång 2019 som nu lanseras i Sverige kommer druvorna från ekologiska odlingar.

-------------------------------------

Produkt: Claude Val Rouge
Årgång: 2019
Art.nr: 32153
Pris: 79 kr

Länk till Systembolaget:

Domaine Wines bildades 1998 och importerar vin från jordens alla hörn. Genom att leverera bra produkter och ge våra kunder den service som vi själva skulle önskat oss, vill vi alltid överträffa förväntningarna på oss som företag. Domaine Wines Sweden AB är idag ett väletablerat företag, sedan våren 2020 dotterbolag i Galatea-koncernen, i ett tryggt ägarskap under Sveriges största restauranggrossist Martin & Servera, i sin tur ägt av Axel Johnson. Ägarkonstellationen inbjuder till synergier, nya visioner och en fortsatt expansion för vår verksamhet.