Ny årgång i lager från Weingut Leth!

Ny årgång i lager från Weingut Leth!

Nu lanseras Leth Grüner Veltliner Brunnthal 2014, ett vin som redan har hyllats internationellt av vinkännaren, Robert Parker*. Vinet finns nu tillgängligt att beställa här i Sverige.

Med ansiktet mot söder på den övre delen av sluttningen i byn Fels am Wagram, på cirka 300 meters höjd ligger den 35 år gamla vingården Brunnthal, som klassas Erste Lage. Ett specifikt vingårdsläge som ger viner av mycket speciell karaktär. Här speglas vindruvorna av områdets unika ”terroir”. Många faktorer påverkar det slutgiltiga resultatet men i det här fallet är en av de viktigaste faktorerna jordmånen. Den är unik för området och består av ett mycket tjockt lager av den karaktäristiska och porösa ”lössjorden”. En jordart som ursprungligen kommer från krita, sand och jord som blåst in från havet och innehåller rester av havsfossiler, skaldjur och mineraler. Här växer grüner veltliner i raka rader och den blanka frukten lyser ikapp med solljuset som reflekterar den mineral- och näringsrika marken.

Weingut Leth äger idag 40 hektar mark och står för en hållbar vinodling. Varken bekämpningsmedel eller gödsel används sedan 25 år tillbaka. Tack vare den porösa och väldränerade jorden behövs inte heller någon bevattning. Vinerna skördas för hand med ett strikt selektivt urval där bara den bästa frukten används.

I vinframställningen används bara friska druvor helt utan Botrytisangrepp. Efter avstjälkning och när druvmusten har haft skalkontakt under cirka 6-8 timmar, pressas vinet i en pneumatisk press. Bara den klara druvjuicen tas tillvara till framställningen. Vinet jäser därefter på temperaturkontrollerade rostfria ståltankar. Efter några veckor läggs vinet över på stora träfat där vinet lagras under 6 månader.

Vinets karaktär bjuder på mogen frukt, äpple, lime och persika. Ett elegant, friskt och pepprigt vin med krispig syra och mineraltoner med lång eftersmak. Vinet är färdigt att drickas nu men kan med fördel lagras 3-7 år.

Serveras väl kylt, 6-8°C. Vinet är ett bra allroundvin, passar till både fisk och ljusa kötträtter och är ett utmärkt val till kalvrätter, gärna en wienerschnitzel eller lättrökt skinka och kittostar. En klassisk matchning är ostfondue

Leth Grüner Veltliner Brunnthal

Art nr: 83778 (Systembolagets beställningssortiment)

Årgång: 2014

Pris: 129 kr

* Leth Brunnthal Grüner Veltliner 2013 gavs 90 p av Robert Parker.

Domaine Wines bildades 1998 och importerar vin från jordens alla hörn. Vår målsättning är inte att bli störst. Däremot vill vi vara bäst på det vi gör. Ett vin skall alltid vara väl värt sitt pris, oavsett hur mycket du betalar. Det är lätt att lova mycket. När vi släcker arbetslampan på kvällen vill vi veta att vi har levererat det vi sagt till våra kunder. Både i form av vin och service. Det kan ibland vara svårt, men vi ger oss inte förrän det är gjort.