Dovado Pro AC SE – första WiFi-routern som pratar svenska

Det svenska utvecklingsbolaget Dovado lanserar nu Pro AC SE – marknadens första helsvenska router för hemmet, stugan och det lilla kontoret. Den nya routern är mycket enkel att använda, tack vare att användargränssnittet är på svenska. Pro AC SE säljs till en början exklusivt av Kjell & Company.

Med Pro AC SE-modellen tar Dovado ytterligare ett viktigt steg på hemmamarknaden i och med att routerns gränssnitt är på svenska, inklusive en pedagogisk steg-för-steg-installationsguide. Dovado är också ensamma på marknaden att erbjuda kostnadsfri telefonsupport på svenska.

Pro AC SE är en fullmatad WiFi-router för alla olika typer av fasta internet­anslut­ningar: Kabel, fiber och ADSL, och även mobila bredband.Förutom det svenska gränssnittet har Pro AC SE en rad värdefulla tekniska egenskaper. Bland annat mycket snabbt WiFi (802.11ac med dubbla radioband på 2,4 GHz och 5 GHz), utbytbara antenner och gästnätverk med enkel inloggning med QR-kod. Dessutom kan routern användas för fjärrstyrning av smarta hem-utrustning (hemautomation) från mobilen eller datorn.

Till en början säljs Pro AC SE exklusivt av Kjell & Company i deras 95 butiker och på deras hemsida, med start under vecka 9. Produkten passar väl in i företagets profil om att vara en problemlösare för svenska konsu­menter.

– Dovado är den routerleverantör som har bäst koll på svenska konsumentmarknaden. Vi har samarbetat under många år och Dovado har exempelvis alltid varit snabbast med att lägga till routerstöd för de USB-modem som lanseras i Sverige. Det gläder mig därför att det är just Dovado som nu satsar helhjärtat på en svensk router med fokus på de fasta uppkopplingarna, säger Kjell & Companys pressansvarige utbild­ningschef Karl Emil Nikka.

– Vi är både glada och stolta över att vara den första leverantören som presenterar en WiFi-lösning som anpassad för svenska användare. Vi har lagt tonvikten på en riktigt bra totallösning, och inte bara på teoretiska prestanda. Pro AC SE är den perfekta routern för den som förväntar sig en stabil, trygg och enkel internetuppkoppling utan att kompromissa med prestandan, säger Dovados försäljningschef Magnus Erlandsson.

Ca-pris Dovado Pro AC SE, inkl moms:           1 000 kronor

Säljstart hos Kjell & Company:                          Vecka 9, 2017

Bilder kan laddas ner från www.mynewsdesk.com/se/pressroom/dovado/

För produkt-och marknadsinformation, kontakta:
Samir Madani, marknadschef Dovado, 08-522 918 85 eller 070-945 63 96, samir.madani@dovado.com

PR-kontakt:
Lennart Thulin, Norsholmen AB, 0705-106 106, lennart.thulin@norsholmen.se

Dovado utvecklar nätverksprodukter för fast, trådlöst och mobilt bredband. Företaget grundades 2004 och har utvecklings- och försäljningskontor i Kista norr om Stockholm. Mer info finns på www.dovado.com