DQC vinnare av Arctic Cloud Developer Challenge 2019

Årets Arctic Cloud Developer Challenge (ACDC) ägde rum i Oslo 28 februari – 2 mars, och DQC skickade ett laddat team med sex medlemmar. ACDC är ett hackathon som uppmuntrar till lärande under samarbete och nätverkande men även att kreativa idéer omsätts i praktik under några intensiva dygn. Deltagarna får, genom tidsbegränsade utmaningar, praktiskt arbeta med sina projekt för att samla poäng i olika kategorier. Temat denna gång var ”The Simpsons” och endast fantasin sätter gränsen för vad man kan åstadkomma kring detta.

Klicka på klippet nedan för att se en kortversion av de tre dygnen, eller fortsätt läsa texten längre ned för alla spännande detaljer och händelser:

DQC-teamet och tävlingsidén

DQCs representanter i år var Daniel Pettersson, Tor Raswill, Jonas Karlman, Malte Johansson, Kovan Noman och Jonas Aronsson. Inför tävlingen diskuterade teamet flera olika idéer utifrån Simpsons-temat men valet föll slutligen på en ”Nelson Tracker”. I Simpsons-världen är Nelson ett av skolbarnen som stjäl lunchpengar av andra eller ställer till det för andra barn på olika sätt. Med andra ord en plåga för många och någon man helst vill hålla sig undan. Så vad passar bättre än att skapa en app som hjälper Springfields barn att undvika Nelson på bästa sätt?

Vad gjorde vi?

Det tekniska ramverket landade i att skapa en React-app med Google Maps för att hitta färdvägar som undviker Nelson när man ska ta sig till olika platser. För att hålla koll på Nelson och hans position användes Raspberry Pi med kameramoduler och Machine Learning för att automatiskt identifiera Nelson. Första dagen inleddes med uppkopplingsproblem vilket påverkade samtliga team. Dagen blev till slut intensiv där mycket skulle komma på plats där Azure DevOps och Git skulle sättas upp, ikoner för allt som skulle finnas med på kartan skulle skapas och animationer samt övergångar skulle produceras. Den tekniska basen kom på plats genom att teamet påbörjade arbetet med React-appen, paket och kompilering och mjukvara för Raspberry Pi, design itererades och Raspberry Pi’s laddades med minneskort och operativsystem.

Poäng delades ut i sex olika kategorier där de som lyckades bäst tilldelades hundra poäng i respektive kategori och en krona att bära på huvudet. Dagen avslutades med att DQC hamnade på en tredjeplats av totalt sex lag.

Dag två fick en trög start även den då teamet fick börja med att flytta kompileringen av mjukvaran till Raspberry Pi’s till molnet, då det tog alldeles för lång tid att köra lokalt. Designen itererades men inte nog fort. DQC föll, trots hårt arbete, från tredje till sjätte och sista plats när dagen var över. Utsikterna inför sista dagen var därmed något grumliga.

Poängläget fick DQC-teamet att fundera igenom saker ett extra varv. Det konstaterades att projektets Business Value var inte så väldefinierat vilket påverkade chanserna till poäng. Designen var bra men inte helt i hamn. Några förbättringsområden noterades, analyserades, bearbetades och teamet laddade sedan om för nya tag dag 3!

Tredje och sista dagen, fortsatt intensivt arbete. Teamet fick mycket att falla på plats genom att stuva om förloppet från Raspberry Pi’s till Azure Cognitive Services. I stället för att analysera bilder på Raspberry Pi’s (vilket tog runt 40 sekunder) skickades bilderna för analys till Azure (där det tog 0.02 sekunder). Bilder skickades varannan sekund istället för var tionde. Designen hade under natten mellan dag två och tre uppdaterats rejält, Azure-databaserna kom till liv, integrationen med Google Maps API fick en rejäl skjuts framåt efter intensivt arbete av teamet. Man fick även till flera slutjusteringar i design, funktion och presentation. Sista inspektionsrundan från domarna inför den avgörande poängutdelningen genomfördes 16.00 och teamet driftsatte den senaste versionen av appen 4 min och 34 sek innan domarna var på plats. Dessutom presenterades ett omarbetat Business Value och utökat funktionsområde för domarna, ”Övervaka och skydda besökare och djur i Kruger-parken i Sydafrika”, och möttes av glada tillrop!

Poängutdelning och presentation

Det visade sig att arbetet under natten mot, och under dag tre, var framgångsrikt. Teamets ändring av hur bilder analyseras resulterade i IoT-kronan (100 poäng). Eftersom man lyckades vinna denna krona sista dagen fick man även som bonus 100 poäng till.

Bästa Business Value och Bästa Idé gav ytterligare 200 poäng. Samtliga domare gillade DQCs Business Value i både presentation, tydlighet och genomförande.

Design-mässigt tilldelades DQC 200 poäng för välproducerade animationer samt fungerande och hållbar design.

DQC landade till slut på en summa av 600 poäng, vilket innebar att man förflyttade sig från en tidigare bottenplacering till en andraplats. Med 34 poängs marginal. Men striden om vinsten var knappast över. Efter överläggningar i domarkåren beslutades att fler poäng fanns att kämpa om. Varje lag skulle presentera sitt projekt för alla andra deltagare i tävlingen. Varje deltagare fick sedan lägga en röst på den presentation de ansåg vara bäst och varje röst var värd 15 poäng. DQC-teamet lade därför sina sista krafter på att få till en lysande presentation. En summerande film producerades där idé, app, funktioner och Business Value presenterades på ett professionellt sätt. Varje lag tilldelades nio minuter för presentation. DQC nyttjade tre av dessa och tackade sedan för sig och väntade in slutresultatet.

Resultatet?
DQC-teamet fick flest röster för bästa presentation vilket gav de poäng som behövdes för att ta hem förstaplatsen - ära, berömmelse, renhorns-pokalen och guldkronor! Ett fantastiskt teamarbete och hårt slit tog hem ”pokalen” till DQC, vi ser fram emot att försvara titeln 2020!

För mer information om DQC, följ oss på

Vi är experter på Microsoft SharePoint

DQC är en Microsoft Gold Partner med dedikerat fokus inom samarbetsverktyget SharePoint. Vi hjälper våra kunder att maximera affärsnyttan med SharePoint med högsta fokus på kundernas kärnverksamhet. Vi erbjuder nyttobaserade lösningar inom dokumenthantering, intranät, portaler och ledningssystem.