Storsatsning inom svensk dressyr

Dressyrprofilerna Peter Härnstam och Kristian von Krusenstierna har tillsammans startat eventbolaget som kommer vara med och lyfta svensk dressyr till nya höjder – Dressage Power Sweden AB.

Det nystartade eventbolagets mål är att utveckla och stärka den svenska dressyrsporten. Dressage Power kommer tillsammans med samarbetspartner, sponsorer och arrangörer utveckla och förbättra sportens förutsättningar inom flera områden. Genom att skapa event och vara medarrangörer till tävlingar i allt från ponny- till internationella elitklasser, kommer Dressage Power att arbeta för att väcka intresse för dressyrsporten genom att göra den mer tillgänglig och intressant för publiken.

- Dressage Power är unikt på så vis att det knappt finns några andra eventbolag som valt att inrikta sig mot ridsporten, och framförallt inte dressyren. Vår största dröm är att kunna säkra upp Sverige som en av de tre största nationerna inom vår sport, säger Peter Härnstam, grundare och delägare.

Initiativet till eventbolaget togs av Peter Härnstam. Han hade länge funderat över vad som kan göras för att föra dressyren framåt och introducera sporten för nya ansikten. Samma funderingar hade Kristian von Krusenstierna och det var i diskussioner kring detta som idén till ett nytt eventbolag föddes. Grundtanken med bolaget är att genom nyskapande event och nära samarbete med tävlingsarrangörer, samarbetspartners och sponsorer som brinner för dressyrsporten, kunna öppna upp för fler och större event och tävlingar, med ett publikvänligare klimat.

- Den här satsningen känns både spännande, nödvändig och så klart fantastiskt rolig! Jag upplever att det finns massor av outnyttjad potential i vår sport och är övertygad om att det finns mycket vi kan göra för att göra ridsporten ännu mer attraktiv. Vi ska ha bättre och mer genomtänkta tävlingsmöjligheter och fler kringarrangemang ska locka en större publik. Det förtjänar ridsporten, säger Kristian von Krusenstierna

Dressage Power låter sig inte vänta. De lägger ribban högt redan från start genom att presentera Dressage Power Future Stars, en dressyrtävling för 7-9-åriga dressyrhästar, där finalen avgörs i Friends Arena under Sweden International Horse Show 2016.

• eventbolag
  • dressage power