DS WORLD PARIS - SJÄLVA KÄRNAN I DS-SERIEN

Den 27 november öppnar Citroën sin nya utställningslokal DS World Paris, där DS-serien står i rampljuset. Detta skyltfönster för DS-modellerna är beläget på den fashionabla adressen 33, rue François 1er. Det vill säga mitt i det som betraktas som Paris Gyllene triangel, «le Triangle d’Or», bara ett stenkast från Champs-Elysées. DS World Paris blir en plats för försäljning och utställning, där även historien bakom DS återspeglas. Här ges också utrymme för varierande aktiviteter och upplevelser av konstnärlig art. I samband med invigningen av DS World Paris lanseras modellen Citroën DS3 DS World Paris, en «limited edition» som tillverkats i 15 unika exemplar.

Citroëns DS-serie är inspirerad av det finaste bland franska lyxvaror. För att ge uttryck för detta var det naturligt att skapa ett «skyltfönster» för DS-modellerna i Paris, den legendariske DS-modellens födelsestad. Resultatet är DS World Paris. Bakom en fasad i art deco ryms tre upplevelsenivåer - bilmodellerna, yrkeskunnande och arvet från den legendariska DS från 1955. Besökaren kan fördjupa sig i ett DS-universum där man lägger tonvikten kring nyskapande, som kommer till utryck i kulturella och konstnärliga event.

Detta DS-seriens skyltfönster blir det första i sitt slag i Europa. Här vill bilmärket nå ut till en ny publik, samtidigt som det är en försäljningslokal för DS-modellerna. De vakraste modellerna i DS-serien ställs ut, däribland Citroën DS3 DS World Paris, en limited edition i endast 15 exemplar. DS World Paris är det andra flaggskeppet i DS-serien, det förste DS World öppnade i Shanghai i mars 2013.

DS-serien har blivit en «succes story» för Citroën som lanserat ett antal DS-modeller med modiga val vad gäller design, konstruktion och finess. Sedan lanseringen år 2010 har DS-modellerna såltst i mer än 400 000 exemplar världen över.
Välinsatta fans, passionerade besökare och kunder - alla är välkomna till DS World Paris!

DS WORLD PARIS, ETT SKYLTFÖNSTER FÖR DS

DS World Paris är tänkt att inspirera besökarna som där kan få reda på allt om DS-seriens design, en subtil blandning av avant-garde och historiskt formspråk. Här exponeras den legendariska 1955 DS med dagens modeller och radikala konceptbilar. DS World Paris förenar bilhistoria med framtidens bilar.

I begynnelsen var DS …

Berömmelsen kring DS började vid lanseringen av Citroën DS i oktober 1955 på Paris interntionella bilsalong i Grand Palais. Den nya modellens design och teknologi vände upp och ned på den tidens begrepp om bilar. Arvet från den ursprungliga DS visas på första våningen i DS World Paris och bilen som ställs ut inför öppnandet är en av de allra första modellerna, en Citroën DS19 från 1956.

DS-äventyret fortsätter

Citroëns DS-saga fortsätter i dag med DS3, DS3 Cabrio, DS4 och DS5, modellerna som i dag utgör DS-serien och som bär med sig Citroëns know-how och traditionen från franska lyxartiklar.

De vackraste modellerna i DS-serien kommer att ställas ut där under året. Inför morgondagens öppnande kommer specialutgåvan Citroën DS3 World Paris att visas upp vid sidan av den det nyaste tillskottet i modellserien, DS3 Cabrio. Där visas även DS4 och DS5, båda med en exteriör som fått benämningen Faubourg Addict som framhäver DS-logon, medan seriens framtid illustreras med konceptbilen Wild Rubis.

Mer information, om DS World Paris och Citroën DS3 DS World Paris, finns i bifogade pressmeddelanden i engelsk version.

Bilder och filmer kan laddas ner från: http://www.citroencommunication-echange.com/Användarnamn (STORA BOKSTÄVER): DSWORLD Lösenord (STORA BOKSTÄVER): PARIS2013

PRESSKONTAKT : Lena Rönnelius Ericson, informationschef Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com CITROËN SVERIGE AB – INFORMATIONSAVDELNINGEN Finspångsgatan 54B - 163 88 SPÅNGA – Tel 08-474 53 00 – www.citroen.sewww.presse.citroen.com