Nu har bygget av Dundret Express startat!

Nu har de första historiska spadtagen tagits i Dundrets jätteinvestering, den kopplingsbara 6-stolsliften Dundret Express.

-Vi gillar snö på Dundret men nu känns det riktigt bra att snön äntligen smält och att maskinerna kan börja jobba med liften säger Tommy Niva, VD på Dundret.

De första åtgärderna som genomförs på Dundret är markarbeten med dalstation och de första mastfundamenten. Förutom dal- och toppstation är det 12 master som ska anläggas på fjället. Mastfundament ska grävas ner och gjutas i utmanande fjällterräng.

-Entreprenörerna tror att de ska kunna ta sig till alla mastplaceringar med maskin men det kan bli aktuellt att använda helikopter vid gjutning och transport av master till de brantaste avsnitten säger Niva.

Under sommarens lopp kommer liftkomponenterna att anlända till Gällivare, totalt krävs 30 långtradare för frakten från Leitners fabrik i Italien.

Dundret Express blir Norra Sveriges modernaste stollift med en kapacitet på 2.000 personer/timmen, resan med den nya liften till toppen av Dundret kommer att ta cirka 4 minuter. Liften beräknas vara driftklar i slutet av oktober 2015, lagom till att nästa skidsäsong startar på Dundret.

Bygget av Dundret Express kan man följa på via Dundrets webkamera på http://www.dundret.se/dundretlive/

Bilden är fri för användning.

Fakta Dundret Express
Leitner kopplingsbar 6-stols lift
Längd: 1145 meter
Höjdskillnad: 332 meter
Kapacitet: 2000 personer/timme

För mer information:
Tommy Niva
vd Dundret
tommy.niva@dundret.se

Dundret Sweden AB driver skid-, hotell-och konferensanläggningen Dundret i Gällivare. Bolaget ägs sedan juni 2013 av en ägargrupp bestående av Partnerinvest i Norr AB, Per Eriksson i Norr AB, Hedmans Partiaffär AB, Burman Invest AB samt Tommy Niva. Den nya ägargruppen har sedan övertagandet, tillsammans med affärsutvecklingsbolaget Norrskenet AB, investerat 45 miljoner kronor i anläggningen. Bland genomförda investeringar finns en ny sportshop, ny husvagnscamping, totalrenovering av hotell, kök, restauranger, konferenslokaler och stugor. Investeringen i en ny 6-stolslift är en viktig investering för en fortsatt expansiv utveckling på Dundret.

• Underhållning

Få fjällområden är så lättillgängliga som Dundret för den som vill upptäcka och uppleva fjällets natur. Här samsas anläggningar för vandring, tur- och utförsåkning med växter och djur i landskapet.

Patrick Burman

Presskontakt tf VD 070-184 86 99