Duni välkomnar EU-kommissionens förslag om att motverka nedskräpning av plast

Duni välkomnar EU-kommissionens förslag om att motverka nedskräpning av plast

Den 28 maj 2018, föreslog EU-kommissionen ettEU-omfattande regelverk som rekommenderar åtgärder mot de mest förekommande typerna av plastavfall som återfinns på Europas stränder och i haven. Duni delar oron över plastavfall som har en negativ inverkan på miljön och välkomnar förslaget om att ytterligare förbättra arbetet inom detta område.

EU-kommissionens förslag syftar bland annat till att förbjuda engångsprodukter av plast när det redan finns alternativa produkter tillverkade av naturfiber, bland annat bestick, tallrikar, sugrör och drinkpinnar. Duni har under de senaste åren fokuserat på att utveckla hållbara produkter inom sitt varumärke ecoecho® och erbjuder därför ett brett spektrum av plastfria alternativ i detta sortiment.

Dunis CSR-rapport, Our Blue Mission, definierar klart Dunis policy avseende produktens hela livscykel. Avfallshantering tillsammans med fokus på att utveckla och utnyttja hållbara material är nyckeln till Dunis framgång och kommer även fortsättningsvis att vara affärskritisk.

Elisabeth Gierow, CSR & Quality Director säger: ”Vi ser fram emot att samarbeta med intressenter för att driva förändring och öka medvetenhet om ett hållbart sortiment och metoder för avfallshantering. Förslaget kommer vid en tidpunkt då våra kunder redan kräver hållbara produkter och tillväxten för vårt ecoecho®-sortiment är högst av alla Dunis kategorier. Vi välkomnar detta ökade fokus och möjligheten att samarbeta med viktiga påverkare inom detta område.”

::

För mer information kontakta:

Elisabeth Gierow, CSR & Quality Director, tel 040 106252

CSR på Duni.se https://www.duni.com/sv/om-oss/corporate-responsibility/

Duni’s hållbarhetsrapport, Our Blue Mission http://publications.duni.com/sv/2017/corp/blue-mission/?page=6

ecoecho®: https://www.duni.com/sv/produkter/ecoecho/

::

Duni är en ledande leverantör av attraktiva och funktionella produkter för dukning och take-away. Varumärket Duni marknadsförs på över 40 marknader och är marknadsledande i centrala och norra Europa. Duni har cirka 2 400 anställda fördelat på 23 länder, huvudkontor i Malmö och produktion i Sverige, Tyskland, Polen, Thailand och Nya Zeeland. Duni är noterat på NASDAQ Stockholm under kortnamnet ”DUNI”. ISIN –kod är SE0000616716.