Dynamic Code expanderar med DNA-baserade hälsotest på den europeiska marknaden

Målet för Dynamic Code har varit att revolutionera svensk sjukvård genom att låta kunderna testa sig hemma först och sen få digital vårdgivning vid behov utifrån testsvaret. Nu har man kommit långt i den utvecklingen och intresset för självtest med DNA-teknik växer snabbt i Sverige. Genom samarbeten på den svenska marknaden med ledande digitala vårdaktörer och de stora apotekskedjorna har man skapat en stark position och ett helt nytt sätt för kunderna att hantera sin egen vårdkedja. Under 2017 har företaget också fullt ut lanserat sina hälsotest och onlinetjänster i bland annat Danmark med goda resultat. Nu fortsätter etableringen ut i Europa tillsammans med DDC.

”På DDC såg vi direkt en potential i den plattform Dynamic Code har byggt upp för att hantera kundens hela vårdkedja från test och testsvar till läkarhjälp. Det här samarbetet ger oss nya möjligheter att utveckla vårt utbud och vår affärsmodell. , säger Connie Hallquist, VD DDC”

För Dynamic Code är det nya samarbetet en möjlighet att först expandera till den europeiska marknaden och därefter vidare till en global marknad. DDC arbetar med släktskapsanalys och DNA-baserade hälsotest i Europa, USA och Mellanöstern, både gentemot kliniker, distributörer och apotek. DDC har också ett brett produktsortiment inom DNA-teknik, som gör möjliggör ett fördjupat samarbete när det gäller exempelvis produktutveckling.

”Vi är mycket glada över detta samarbete. Vi har med våra DNA-test, vår digitala plattform med onlinetjänster som läkarbesök och recept, fått en mycket positiv respons. Nu har också DDC, ett av världens största DNA-bolag, fått upp ögonen för oss. Samarbetet är ett viktigt steg för Dynamic Codes fortsatta internationella utveckling och vi ser stor potential i detta samarbete. Genom DDC och deras kanaler över hela världen, kan vårt koncept för hälsotest snabbt komma ut på nya marknader”, säger Anne Kihlgren, VD Dynamic Code.

Marknadspotentialen för testen bedöms som stor och en global etablering kommer succesivt att inledas. Till en början kommer fokus ligga på test inom nagelsvamp, fot- och hudsvamp, laktosintolerans, anlag för övervikt, muskelanalys, könssjukdomar och bakteriell vaginos/candida.