Bakken öppnar upp inför julen i november

Pressmeddelande   •   Nov 06, 2018 07:41 CET

Jul på Bakken!

Fredagen den 23 november öppnar Bakken, för första gången i sin 435 års långa historia ,upp för gäster under julen. Fem helger i rad bjuder nöjesparken in till julmarknad, julbord, glögg, julljus, karuseller och massor av julstämning. Det kommer att finnas gratis underhållning och aktiviteter för barnfamiljer och det hela sker med Dyrehavens magiska vinterlandskap som kuliss.

Julpynt och julljus dekorerar de gamla träden och lyktstolparna runt om på Bakken som lyser upp den vackra Dyrehavsparken. Trevlig julmarknad och traditionella danska julbord. Renar som sjunger julsånger, misteln som förenar gästerna med en kyss, doften av glögg och gran som sprider julstämning. Tomten som berättar historier och tar emot önskelistor i Nisseskogen medan Pjerrot trollar fram julmagin.

En säsongpark som håller öppet under flere årstider
Allt detta och mycket mer utgör ramarna för julsäsongen som Bakken just nu är i full gång med att bygga upp och få upp på benen till den 23 november. Bakken har hållit stängt efter premiären av Höst på Bakken, där parken under Danmarks höstlov i oktober höll öppet. Nu är man för tredje gången i år snart redo för ett öppna den röda porten igen för alla gäster och markerar därmed också en historisk händelse när Bakken övergår från att vara en sommarpark till att vara en park som håller öppet i fler säsonger och under flera olika årstider.

”Vi är otroligt glada för att förverkliga vår målsättning om att bli en säsongspark i linje med andra nöjesparker och för att tillmötesgå den efterfrågan som vi har fått från gästerna om att utvidga parkens öppningstider. Nu öppnar vi om några veckor till jul som är en helt speciell högtid, inte minst för barnfamiljerna. Jag är säker på att den trevliga stämning som kännetecknar Bakken och den vackra miljön som vi har här ute kommer att skapa just den julstämning som både danskarna och turisterna söker under julsäsongen,” säger A/S Dyrehavsbakkens direktör Nils-Erik Winther.

Julmarknad, julstämning och julunderhållning på Bakken

• Julmarknaden kommer att vara det genomgående temat på Bakken under julperioden. 24 olika bodar runt om parken kommer att sälja pynt till granen och till hemmet, design & interiör samt delikatesser från bl.a. Det Gamle Apotek, Peters Jul och Bagsværd Lakrids. Läs mer om Bakkens julmarknad på https://se.bakken.dk/jul-pa-bakken
  • Veterantåget kör med full fart och julstämning till Klampenborg och 'Jul på Bakken' från Köpenhamn lördag den 24 & söndag den 25 november och från Helsingör lördag den 15 & söndag den 16 december. Läs mer på https://veterantoget.dk/arrangementer
  • Den lilla staden Korsbæk på Bakken håller också öppet och bjuder på nostalgisk julstämning från 20- och 30-talet och klassiskt julbord medan Korsbæks Matador skådespelare besöker och underhåller.
  • I Nisseskogen sitter Tomten och tar emot alla barn och önskelistor i sitt lilla hus.
  • Konstnären Jeppe Eisner står för ljusinstallationer och julpynt på utvalda ställen runt om på Bakken.
  • Tre sjungande renar kommer att sjunga in julen och bidra med julunderhållning i sann Bakken stämning.
  • Kyssarna under den stora och vackra mistelen sprider ljus och kärlek bland Bakkens gäster.
  • Öppna attraktioner - man kan också ta en tur i den gamla trä berg och dalbanan (Rutschebanen) från 1932 eller hoppa på Hestekarrusellen, som är från slutet av 1800-talet. 22 av Bakkens åkattraktioner håller öppet i julperioden och ett åkband kostar 169 DKK (ordinarie pris 269 DKK). Se Bakkens öppna åkattraktionerna https://se.bakken.dk/jul-pa-bakken/akattraktioner-under-jul
  • Pjerrot underhåller med jultrolleri vid sitt lilla gröna hus, alla öppna dagar kl. 15.00 och 16.00.
  • Illumination – En mängd julljus kommer att ge stämning över Bakken och Dyrehavens historiska landskap.
  • Julmarsch till fördel för utsatta barn - Den 2 december är det julmarsch på Bakken till fördel för Julemærkefonden som kämpar för att barn skall få växa upp utan mobbning och ensamhet. Marschen arrangeras av Julemærkefonden – läs mer på www.bakken.dk/julemærkemarch
  • Luciatåg - Den 15 december hålls Danmarks största luciatåg på Bakken där fler än 200 barn väntas deltag i tåget genom Bakkens julpyntade och upplysta gator och torg.
  • Livemusik om kvällen på flera av Bakkens pubar och barer på fredagar och lördagar.
  • Bakkens maskot Kalle Kronhjort går runt på Bakkens gator och torg och delar ut julkramar.

Jul på Bakken: Fredag till söndag från och med den 23 november till och med den 22 december. Fredagar från kl. 14.00 till 21.00, lördagar från kl. 12.00 till 21.00 och söndagar från kl. 12.00 till 18.00. Bakkens restauranger, barer och pubar håller öppet fram till kl. 24.00. Vid bokade arrangemang finns möjlighet till förlängda öppettider. Glöm inte, det är alltid gratis entré till Bakken! Läs mer på https://se.bakken.dk/jul-pa-bakken

I Dyrehaven, mitt i den gröna bokskogen, ligger Bakken, världens äldsta nöjespark. Sedan Kirsten Piil upptäckte den läkande källan för mer än 400 år sedan har Bakken lockat miljoner av gäster från när och fjärran. Idag är Bakken den andra mest besökta attraktionen i Danmark med fler än 33 åkattraktioner, spel, revyer och massor av matställen, som fortfarande drivs av hängivna tälthållare och deras familjer. Besökande betalar varken för entré eller för de många gratis utomhuskonserterna, för Pierrots klassiska föreställning eller för gatuunderhållningen, som alla tillsammans bidrar till att skapa en stämning av folklighet, tradition och förnyelse på Dyrehavsbakken.