Kom till dansk midsommarfest på Bakken

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2020 14:08 CET

I Danmark firar man Sankt Hans på midsommarafton den 23 juni – på Dyrehavsbacken har det varit en fast tradition genom århundradena. Kom och upplev äkta dansk Sankt Hans med bål, fyrverkeri, midsommarsång, musik och underhållning för både stora och små.

Arrangemanget är naturligtvis gratis.

Sankt Hans på Bakken – en historisk begivenhet
Ända sedan den fromma kvinnan Kirsten Piil år 1583 fann en källa med särskild läkekraft vid Dyrehavsbacken, har folk vallfärdat hit i brunnstiden, under veckorna runt Sankt Hans. Det skapade så klart ett rykte, så den från början så lugna källan blev snart en häxkittel med massor av gatufester, i vart fall under brunnstiden som varade från Sankt Hans-afton den 23 juni till vårfrudagen den 2 juli. Snart började även handelsfolk, skådespelare och gycklare att stå för underhållningen för de många besökande, och den traditionen var med om att lägga grunden till det Bakken som vi idag känner som världens äldsta nöjespark.

Under 1800-talet var det en höjdpunkt för i stort sett alla köpenhamnare att ge sig iväg till Bakken i Dyrehaven i brunnstiden, både för att roa sig och för att dricka av det hälsobringande vattnet. Det gällde hög som låg, barn som vuxen. De fattiga gick till fots och de rika körde i vagn från Østerport, och härifrån kommer Dyrehavens kända Kapervagns-körning.

Romantik och magi
Magin har alltid varit en samlingspunkt för Sankt Hans-afton på Bakken, och mycket skrock var förbundet med ett besök vid källan. Man kunde till exempel få romantiska kärleksmeddelanden – sägnen sa att om en ogift flicka hällde vatten från den heliga källan i en spann fick hon se sin kommande make i vattnet. Synen skulle visa sig när det första slaget klockan 12 på natten ljöd och vara tills det sista hade tystnat. Kanske är det därför som romantik och mystik än idag präglar Sankt Hans-afton på Bakken, och firandet sker fortfarande vid den vackra Kildesøen på Dyrehavsbacken.

Program för Sankt Hans-afton på Bakken
Kl. 12.00: Nöjena öppnar på Bakken
Kl. 18.30: Pierrot och Kalle Kronhjort hälsar alla välkomna vid Kildesøen
Kl. 19.00 Pierrot tänder barnbålet och vi sjunger den danska midsommarsången
Kl. 21.00: Musikunderhållning med Black Maria
Kl. 22.00: Bål, tal och fyrverkeri

I Dyrehaven, mitt i den gröna bokskogen, ligger Bakken, världens äldsta nöjespark. Sedan Kirsten Piil upptäckte den läkande källan för mer än 400 år sedan har Bakken lockat miljoner av gäster från när och fjärran. Idag är Bakken den andra mest besökta attraktionen i Danmark med fler än 33 åkattraktioner, spel, revyer och massor av matställen, som fortfarande drivs av hängivna tälthållare och deras familjer. Besökande betalar varken för entré eller för de många gratis utomhuskonserterna, för Pierrots klassiska föreställning eller för gatuunderhållningen, som alla tillsammans bidrar till att skapa en stämning av folklighet, tradition och förnyelse på Dyrehavsbakken.

Säsongen 2017: 30 mars – 3 september
Bakken är en nöjespark för alla och säsongen 2017 blir inget undantag. Som gäst på Bakken kan man inte bara uppleva ett brett utbud av nöjen och matställen, utan också gratis underhållning och konserter med dagens stora popnamn, 60-talskonserter och tisdagskonserter. Barnen kan varje dag möta den kramglada Kalle Kronhjort och Pierrot som trollar vid sitt lilla gröna hus. Hela familjen får på Bakken uppleva skoj och artisteri under hela säsongen, och naturligtvis kan man fira Sankt Hans-afton vid Kildesøen med bål för både barn och vuxna, båltal och fyrverkeri. Som vanligt är det också nya föreställningar på Cirkusrevyn och i Bakkens Hvile, som i år fyller 140 år. Kom ihåg att Bakken har svenska dagar alla fredagar från den 5 maj till den 2 juni – och den 6 juni, när en svensk krona = 1 dansk krona.