Diskussion under Dyslexidagarna i Malmö: ”SBU:s dyslexirapport får inte bli en ursäkt för att slippa utreda och åtgärda”

Statens medicinska beredning (SBU) har undersökt det vetenskapliga stödet för tester och insatser som används för barn och unga med dyslexi. Under Dyslexidagarna i Malmö  diskuteras resultaten och hur dessa kan tolkas.

SBU konstaterade att det är vetenskapligt belagt att strukturerad träning på kopplingen mellan språkljud och bokstav gynnar elever med dyslexi. Det är också bevisat att det går att upptäcka dyslexi redan innan skolstart. Vad SBU ytterligare fann var att de tester som  används för att upptäcka och utreda dyslexi hos skolbarn och ungdomar inte är tillräckligt vetenskapligt utvärderade. Men det får inte bli en ursäkt för skolor att slippa utreda och åtgärda dyslexi.

Dyslexidagarna genomförs den 24-25 oktober på Stadionmässan i Malmö. Under invigningen på fredag morgon presenterar SBU:s projektledare Karin Stenström resultaten. Därefter deltar hon i en diskussion samt svarar på frågor tillsammans med Christina Hellman, Ulrika Wolff och Gunilla Salo från utredningen, samt Sven Eklöf, Dyslexiförbundet FMLS.

Dyslexidagarna arrangeras av Dyslexiförbundet FMLS i samarbete med Specialpedagogiska skolmyndigheten, Malmö Stad och ABF. På programmet står 25 spännande föreläsningar. På plats finns också ett 40-tal utställare.

Program och utställarförteckning finns på www.dyslexi.org

För frågor kontakta:

Kanslichef Kaj Nordquist 070–238 63 30

Förbundsordförande Bengt-Erik Johansson 070-238 63 20

Pressansvarig Eva Hedberg 070-867 29 12

• räknesvårigheter
  • dyskalkyli
  • läs- och skrivsvårigheter
  • dyslexi
  • sbu
  • dyslexiförbundet fmls
  • dyslexidagarna 2014

Dyslexiförbundet FMLS är ett förbund som samlar personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, personer med matematiksvårigheter/dyskalkyli, deras anhöriga, föräldrar och andra intresserade. Förbundet är partipolitiskt och religiöst obundet och utgår från den enskilde personens behov. Förbundet har nära 7.000 medlemmar organiserade i cirka 60 föreningar runt om i landet.