AB Svenska Pass – första e-legitimationen riktat till privatpersoner som får kvalitetsmärket Svensk e-legitimation

Nyhet   •  Maj 22, 2017 16:48 CEST

E-legitimationsnämnden välkomnar nu AB Svenska Pass, ett dotterbolag till Gemalto, som första utfärdare av e-legitimationer till privatpersoner, med rätt till kvalitetsmärket Svensk e-legitimation.

Kvalitetsmärket Svensk e-legitimation visar att en e-legitimation granskats av staten genom E-legitimationsnämnden. Märket signalerar att en e-legitimation går att lita på för såväl den enskilde användaren som för de som erbjuder olika e-tjänster inom offentlig och privat sektor. För ett år sedan blev Huddinge kommun godkänd som utfärdare. Nu har AB Svenska Pass som granskats som första utfärdare på den högsta tillitsnivån (4), rätt till kvalitetsmärket Svensk e-legitimation i sin information och marknadsföring.

- Vi är glada att vi som första utfärdare på den högsta tillitsnivån har blivit godkända att kunna använda märket Svensk e-legitimation på våra e-legitimationer. Fler e-legitimationer ökar möjligheten för fler att kunna använda samhällets e-tjänster. AB Svenska pass bidrar på så sätt till att ge en bättre service för våra medborgare, säger Tommi Nordberg, SVP – EMEA – Government Business Unit på Gemalto samt styrelseordförande på AB Svenska Pass.

De utmaningar vi står inför i offentlig sektor kräver digital förnyelse. Fler ska få tillgång till den samhällsservice som erbjuds digitalt. Kvalitetsmärkningen Svensk e-legitimation är en nyckel i detta och ligger helt i linje med regeringens mål och program för det offentliga Sverige; ”Digitalt först”.

- Kvalitetsmärkningen Svensk e-legitimation ska göra det enkelt och säkert för allmänheten att veta vilka e-legitimationer som är granskade och godkända, när man använder e-tjänster i offentlig förvaltning, säger Annika Bränström, vice ordförande i E-legitimationsnämnden.

Intresserade e-legitimationsutfärdare är välkomna att ansöka om kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Efter godkännande skrivs ett kostnadsfritt licensavtal som ger utfärdaren rätt att använda kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Läs om tillitsramverket och om hur man ansöker här.

- E-legitimationsnämnden ser fram emot fler ansökningar, avslutar Annika Bränström.

För kontakt, skriv till kansliet@elegnamnden.se

Kommentarer (0)