Freja eID+ första mobila e-legitimationen med kvalitetsmärket Svensk e-legitimation

Nyhet   •   Jan 17, 2018 12:07 CET

E-legitimationsnämnden har nu godkänt Freja eID+ som den första mobila e-legitimationen med rätt att använda kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Märket visar att en e-legitimation granskats av staten och går att lita på för såväl den enskilde användaren som för de offentliga och privata aktörer som erbjuder olika e-tjänster som kräver inloggning med e-legitimation.

Hittills har Huddinge kommun och AB Svenska Pass granskats och godkänts med rätt till kvalitetsmärket Svensk e-legitimation i sin information och marknadsföring. Nu har även den mobila e-legitimationen Freja eID+ blivit godkänd på tillitsnivå 3.

- Med kvalitetsmärket i ryggen kan vi på allvar påbörja arbetet att göra Freja eID+ till nyckeln för miljoner svenskars digitala liv, säger Johan Henrikson, VD på Verisec som utfärdar Freja eID

Fler behöver få tillgång till den samhällsservice som erbjuds digitalt. Därför behövs fler säkra e-legitimationer.

- E-legitimationer som är kvalitetsmärkta med Svensk e-legitimation gör valet enkelt och säkert för allmänheten när man ska använda en digital tjänst som kräver säker inloggning, säger Annika Bränström, kanslichef och nämndledamot i E-legitimationsnämnden.

Intresserade e-legitimationsutfärdare är välkomna att ansöka om kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Efter godkännande skrivs ett kostnadsfritt licensavtal som ger utfärdaren rätt att använda kvalitetsmärket Svensk e-legitimation.

- E-legitimationsnämnden ser fram emot fler ansökningar, avslutar Annika Bränström.

Läs om tillitsramverket och om hur man ansöker här.

För kontakt, skriv till kansliet@elegnamnden.se

Kommentarer (0)