​EasyPark vinner Sveparks årspris

Nyhet   •   Maj 19, 2016 15:48 CEST

Leo Schneede, Tony Husar och Anders Bäck tar emot Sveparks årspris.

På Sveparks årliga konferens delades årets parkeringspris i kategori teknik ut till EasyPark för sitt arbete med sin lösning som hjälpt Frederiksberg att heldigitalisera sin parkeringsmiljö.

– Vi är väldigt hedrade över det här priset. Vi har investerat enormt mycket kraft, tid och pengar i vår molnlösning och det här är ett erkännande för vår satsning, säger Anders Bäck, vd för EasyPark Sverige.

Motiveringen till priset lyder:
När städer förtätas blir logistik och därmed trafik och parkering allt mer komplext. Pristagarens goda exempel på digitaliserad infrastruktur öppnar nya möjligheter för att förenkla - med minimal administration. Genom att erbjuda ett öppet format ges möjlighet till en mängd framtida parkeringslösningar med slutkunden i fokus.

parkeringshub.jpg

Så här digitaliserade EasyPark Frederiksbergs parkering
I början av 2015 lanserade Fredriksbergs kommun, som ligger i Köpenhamn, det första heldigitala parkeringssystemet i Europa. Systemet bygger på en lösning från EasyPark. Bakgrunden var en önskan om att minska kostnaderna för administration och att göra parkeringen mer flexibel för slutanvändaren där kravet är att bara betala för den tid man står parkerad.

EasyParks lösning bygger på en molnbaserad tjänst som kopplar ihop kommunens parkeringssystem med ett tiotal olika gränssnitt. Med EasyParks parkeringshub i mitten har Frederiksbergs kommun kopplat på ett antal tjänster för att lösa invånares och turisters parkering. Bland lösningarna finns parkeringsappar, ANPR (automatisk nummerplåtsigenkänning), mobilitetstjänster som DriveNow och papperslösa parkeringsautomater. Det går dessutom att betala sin parkering på 7Eleven och andra butiker som är uppkopplade mot parkeringshuben.

När projektet startade hanterade EasyPark cirka 5 000 transaktioner per månad - en siffra som ökade med 365 procent till mer än 25 000 per månad i slutet av året. Mindre än ett år efter genomförandet av det heldigitala parkeringssystemet som förvaltas av EasyPark har mobilparkeringen en penetration om över 89 procent i Frederiksberg.

Se även:
Se Youtubevideo: https://www.youtube.com/watch?v=EDkFWqXSRYA
Tidigare pressmeddelande: http://www.mynewsdesk.com/dk/easypark/news/frederiksberg-indfoerer-papirloes-parkering-121324