​2015 ett genombrottsår för mobilparkering i Karlstad

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2016 08:00 CET

Under 2015 ökade antalet parkeringar betalda med mobilen med hela 222 procent jämfört med året innan. EasyPark ser 2015 som ett genombrottsår för mobilparkering i Karlstad. Idag görs omkring 15 000 mobila parkeringar per månad i Karlstad.

Den snabba mobilutvecklingen tillsammans med att kommunen satsar på att stimulera mobil betalning ligger bakom framgången. Genom att stimulera mobila betalningsmedel minskar behovet av fysiska automater och hantering av mynt, vilket är kostsamt för kommunerna och dess skattebetalare.

Den snabba ökningen innebär att idag allt fler använder sin mobil för att betala parkeringen. I Karlstad ökade antalet mobila parkeringar med 222 procent under 2015.

– Vi har satsat mycket på att underlätta för Karlstadsborna att parkera med mobilen. EasyParks genomtänkta tjänster gör parkeringen enklare och bättre för användarna. För kommunen kan det på sikt innebära ett minskat behov av parkeringsautomater och därmed lägre kostnader, säger Stina Granefelt, VD Karlstads Parkerings AB.

Populär app i hela Sverige
Totalt sett ökade användningen av EasyPark med 70 procent jämfört med 2014. En viktig anledning till att användandet ökar är att den funkar i nära 40 kommuner i Sverige. Som konsument använder man samma app för alla parkeringar, oavsett stad.

– Till skillnad från lokala parkeringsappar har vi möjlighet att lägga stora resurser på att konstant utveckla vår app som används på nio marknader i 400 städer. Nu senast har vi utvecklat en avancerad kartfunktion där vi kan guida användarna till en ledig parkering. Under 2016 kommer vi att utveckla en rad nya tjänster i appen, säger Anders Bäck.

Att använda samma app i flera städer är populärt. Två av tre använder EasyParks mobilapp hos mer än en parkeringsoperatör.

Se mer på www.easypark.se
Bildmaterial: http://www.mynewsdesk.com/se/easypark-ab/images

Anders Bäck, VD EasyPark Sverige: 073-325 40 36

I 400 städer över 9 marknader, hjälper EasyPark förare att hitta och betala för parkering. Genom att använda avancerad teknik och data ansluter vi smarta städer för att styra trafiken, förbättra städernas tillgänglighet och sänka kostnaderna för parkeringsverksamheten. EasyParks prisbelönta app har sparat konsumenternas tid och pengar sedan 2001. Läs mer om oss på www.easyparkgroup.com