EasyPark lanserar digital lösning för tillståndsparkering i Århus

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2012 13:33 CET

EasyPark Mobilparkering har vunnit en offentlig upphandling i Danmarks näst största stad Århus, och har nu i uppdrag att utveckla en digital tillståndslösning för medborgare och företag i staden.

Lösningen är utvecklad i nära samarbete med Århus kommun och innebär att de som önskar söka tillstånd loggar in på en webbsida och lägger in bilens registreringsnummer. Både den sökande och bilen kontrolleras sedan automatiskt mot flera offentliga databaser och om tillstånd beviljas blir den sökande presenterad för de alternativ som är tillgängliga för fordonet.

Systemet stödjer alla olika typer av tillstånd, såsom bostads-, besöks-, nyttotillstånd och alla typer av bilägande (privat, företag och leasade bilar). Tjänsten fungerar som en webbutik vilket gör det möjligt för kunden att betala för tillståndet direkt via kreditkort eller faktura. När betalningen bekräftats utfärdas tillståndet digitalt och blir direkt synligt i de kontrollgränssnitt för handterminaler som EasyPark också är integrerade med.

Tillståndslösningen är en integrerad del av EasyParks koncept Parking Excellence, där mobil betalning för parkering och hantering av digitala tillstånd förs samman. För ett enkelt genomförande och för att undvika kostsamma och besvärliga installationskostnader drivs lösningen som en programvara och tjänstelösning. Staden Århus har genom ett gränssnitt (back-end system) själva möjlighet att skapa områden med tillstånd, prissättningsstrukturer och betalningar.

Niels Richard Madsen, Expeditionssekretare, Trafikkontoret Århus

EasyPark har varit en entreprenör till staden Århus sedan 2002. Företaget är auktoriserat av staden att tillhandahålla sitt mobilparkeringssystem som en alternativ lösning för betalning av parkering. Den lösning som EasyPark erbjuder hjälper föraren att påbörja parkeringsbetalningen och ger möjligheten att betala för exakt parkeringstid, detta genom att tillåta stopp av parkeringsbetalning vid återvändande till bilen.

Systemet är från vårt perspektiv mycket uppskattat av kunden. Det är flexibelt och kan uppfylla olika behov för olika grupper av kunder och stöder på samma gång stadens regler och föreskrifter för olika parkeringsplatser, med hänvisning till våra progressiva avgifter.

Staden är nöjd med den service som EasyPark tillhandahåller, rapporter och betalningar har inkommit snabbt, allt enligt de avtal och normer som fastställts av staden. Ur både ett miljö- och kostnadsperspektiv är staden övertygad om att konceptet mobil parkering har mycket att bidra med framöver.

För ytterligare upplysningar:

Anders Bäck, VD EasyPark AB
08 - 522 26 701 | anders.back@easypark.net

Robert Petersen, Projektledare EasyPark AB
08 - 522 26 721 | robert.petersen@easypark.net

EasyPark erbjuder tjänster som gör parkering mer bekvämt, effektivt och ekonomiskt - för bilister, företagen de arbetar påoch för parkingsoperatörer - detta genom egen verksamhet eller via partners. EasyPark har 85 anställda på kontor i Sverige, Danmark, Norge, Finland och Tyskland. För mer information, besök www.easypark.se.