​EasyPark och Telenor gör bilar smartare

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 07:00 CET

EasyPark och Telenor presenterar idag, på Nordic Car Connect Forum i Oslo, ett pilotsamarbete kring en produkt som kopplar upp äldre bilar och gör dem smarta. Telenor Connect är en hårdvara med tillhörande mobilapp som gör det möjligt för alla bilar byggda efter 2001 att få samma tekniska kapacitet som nyare bilar. Telenor Connect innehåller en rad smarta tjänster som till och med ger de nyaste bilarna en match.

Guidar till bensinstation och varnar vid parkeringsskada
Telenor Connect är integrerad med EasyPark. Den ger också bilen en 4G Wifi-hotspot så att passagerarnas mobila enheter kan kopplas upp mot nätet under resan. Systemet vägleder föraren till närmaste bensinstation när det är dags att tanka och om någon kör in i bilen eller på något sätt skadar den när den är parkerad, får föraren ett varnande sms. EasyParks app visar redan nu i vilka parkeringsgarage det finns lediga platser och inom kort kommer även betalning vid in- och utfart i betalgarage kunna göras automatiskt.

Mauritz Börjesson, chef för affärsutveckling på EasyPark Group menar att partnerskapet med Telenor representerar en ny intressant era för bilister.
– Det här är första steget mot en helt automatiskt parkeringsupplevelse för bilister. Det är väsentligt mycket bättre att installera Telenor Connect än att köpa en ny bil. Det här handlar om att göra smarta tjänster tillgängliga för alla.

Startar och stoppar parkering utifrån bilens rörelse
Telenor Connects hårdvara kopplar upp sig mot EasyParks app när bilen parkeras. Appen säkerställer då att föraren aldrig betalar för mycket. Föraren slipper hålla på med mynt eller kort, räkna ut hur länge man ska stå parkerad och hålla reda på parkeringszoner och parkeringsregler. När föraren kör iväg avslutas parkeringen.

Enligt Mauritz Börjesson är det här bara början.
– Senare i år kommer vi att lansera en helt ny tjänst inom Parking Guidance där föraren vägleds den bästa vägen till sin destination och var det finns mest lediga parkeringsplatser. Det här kommer att revolutionera sättet vi kör i tätbefolkade områden.

– Nu när andelen parkeringar som betalas med mobilen ökar i Europa, hjälper partnerskap med telekombolag som Telenor oss att skapa nya sätt att hitta och betala parkering ännu lättare för våra kunder. Det kommer inte dröja länge innan vi kan erbjuda helt automatiserade parkeringstjänster, säger Mauritz Börjesson.

Efter pilottesten kommer Telenor Connect lanseras för allmänheten i Norge, Sverige och Danmark.

För mer information:
Mauritz Börjesson, chef för affärsutveckling på EasyPark Group: 073-325 36 44
Anders Bäck, vd EasyPark Sverige: 073-325 40 36
Matthew Tooth, PR-manager EasyPark Group: 073-267 81 66

I 500 städer över 10 marknader, hjälper EasyPark förare att hitta och betala för parkering. Genom att använda avancerad teknik och data ansluter vi smarta städer för att styra trafiken, förbättra städernas tillgänglighet och sänka kostnaderna för parkeringsverksamheten. EasyParks prisbelönta app har sparat konsumenternas tid och pengar sedan 2001.
Läs mer om oss på www.easyparkgroup.com