EasyPark skapar ny parkeringslösning i samarbete med bildelningstjänsten car2go

Pressmeddelande   •   Mar 16, 2015 09:00 CET

EasyPark Group - ett av världens ledande företag inom mobila betalningar - har inlett ett samarbete med car2Go; en bildelningstjänst som gör det lättare för storstadsbon att transportera sig från punkt a till punkt b utan att behöva lämna bilen vid en fast hyrstation.

- Vi tror starkt på det här samarbetet då EasyPark sedan länge har visat sig ligga i framkant när det gäller parkeringslösningar och har bäst täckning i Köpenhamn, hela Stockholm och dess kranskommuner samt bäst täckning hos befintliga parkeringsoperatörer, säger Peter Ahlgren, Location Manager för car2go Sverige.

Innovativ Parkeringslösning
Som en del av samarbetet har EasyPark skapat en innovativ teknisk lösning, som tillåter car2go’s användare att enkelt och smidigt kunna parkera utan att behöva lägga fokus på mynthantering eller letande efter parkeringsautomater. Lösningen är inkluderad i den app som laddas ned vid användning av car2go och kräver därför inga extra ansträngningar.

- För att optimera car2go’s affärsidé ville vi skapa en teknisk lösning som möjliggör konceptet utan att skapa krångel kring små onödiga detaljer. Då parkeringssystemet helt automatiseras behöver användaren inte tänka på något annat än att ställa sig i en parkeringsvänlig zon så löser systemet resten. Vår unika täckning möjliggör för car2go-användaren att parkera i princip varsomhelst, säger Johan Birgersson, VD för EasyPark Group.

EasyParks nya parkeringslösning finns hittills i alla car2go’s bilar i Stockholms samt Köpenhamn. Både EasyPark och car2go är idag verksamma i stora delar av Europa.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Birgersson, VD EasyPark Group: 0708 - 32 67 58

Om car2go:
car2go’s användaren möter inga fasta avgifter utan betalar endast när bilarna används. Användaren lokaliserar bilarna antingen direkt på gatan eller via en smartphoneapp, och kan vid avslutad hyra parkera bilen på valfri offentlig parkeringsplats inom car2go’s verksamhetsområde. Utöver Stockholm har car2go idag över en miljon kunder och verksamhet i 29 städer i Europa och Nordamerika. Car2Go ägs av Mercedes Benz och Europecar. Läs mer om företaget på www.car2go.com

EasyPark är idag ett av världens ledande företag inom mobila betalningar för parkering och finns i närmare 350 städer och parkeringsoperatörer på över nio marknader. EasyParks tjänster gör parkering mer bekvämt, effektivt och ekonomiskt för både bilister, företagskunder, och städer samt parkeringsoperatörer. Läs mer om företaget på www.easypark.net