​EasyPark utvecklar mobil parkering i Europa

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2015 09:00 CET

EasyPark meddelade idag att man har tecknat ett tekniskt samarbete med SAP (NYSE: SAP), där EasyPark kommer att integrera sin lösning med SAP® Vehicles Network nätverk som körs på SAP HANA® Cloud Platform för Internet of Things (IoT). SAP Vehicles Network är en molntjänst som gör det möjligt för företag att erbjuda tjänster till bilister oavsett enhet eller fordon.

Dessa tjänster omfattar till exempel mobila betalningslösningar för bensinstationer, interaktiva karttjänster med erbjudanden från olika butiker och restauranger, men naturligtvis även en lösning för att hitta och betala för parkering, där EasyPark ingår.

– Mobil parkering har blivit en oumbärlig tjänst med miljontals kunder som bekvämt betalar för parkering via sina mobiler, säger Johan Birgersson, CEO för Easypark Group. Med SAP:s plattform når EasyPark nya försäljningskanaler såsom biltillverkare, mobila plånböcker och tredjeparts app-leverantörer, som nu enkelt kan integrera vår mobila parkeringslösning i bilens navigationssystem eller som en mobil upplevelse.

EasyPark är Europas största mobilparkeringstjänst med en närvaro i 8 länder och över 400 städer. EasyPark har integrerat sin lösning i ett flertal partnersamarbeten. Tjänsten finns t ex integrerad i Volvos Sensus Connect. EasyPark står också för den automatiserade parkeringslösningen i Car2go och DriveNows bilar. SAP-samarbetet är en möjlighet att nå fler kunder och attrahera fler partnersamarbeten.

– EasyPark är ett mycket innovativt företag och marknadsledande inom digital omvandling i parkeringsbranschen. EasyParks lösning utökar SAP Vehicles Network genom att ytterligare förenkla parkering och mobilitetstjänster för förare i hela Europa, säger Gil Perez, SVP IoT & Customer Innovation, General Manager Connected Vehicles på SAP. Genom att gå med i SAP Vehicles Network, gör EasyPark gör sina anslutna parkeringsområden och tjänster tillgängliga för alla företag kopplade till SAP Fordon Network; mobila plånböcker, app-utvecklare, leasingbolag, teknik- och telematikbolag samt biltillverkare.

EasyPark är idag ett av världens ledande företag inom mobila betalningar för parkering och finns i närmare 350 städer och parkeringsoperatörer på över nio marknader. EasyParks tjänster gör parkering mer bekvämt, effektivt och ekonomiskt för både bilister, företagskunder, och städer samt parkeringsoperatörer. Läs mer om företaget på www.easypark.net