​Jönköping först ut med intelligent parkeringstjänst

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2016 14:00 CEST

Tänk om du redan innan du sätter dig i bilen kan veta var i stan det finns lediga parkeringsplatser? Bor du i Jönköping är det en realitet redan idag med EasyParks nya tjänst. Parkeringsappen lanserar nu en funktion där kan du se vilka parkeringshus i staden som har lediga platser.

EasyPark är Sveriges största aktör inom mobilparkering och satsar en stor del av sin utveckling på så kallad parking guidance, vilket innebär att hjälpa sina användare att hitta en ledig parkeringsplats på snabbast möjliga sätt. Nu testar bolaget att ge information direkt i appen om var det finns lediga parkeringsplatser.

Genom ett samarbete med informationshanteringsföretaget Infracontrol förses nu EasyParks app med realtidsinformation kring antalet lediga platser i ett antal parkeringsgarage. Först ut är Jönköping.

– Genom att integrera den information som tillhandahålls av Infracontrol i vår app kommer våra användare att i realtid kunna se var det finns en ledig parkeringsplats på slutdestinationen. Med rätt data i rätt tid kan vi minska onödiga köbildningar och trafikträngsel och därmed miljöbelastning, säger Anders Bäck, VD för EasyPark Sverige.

I Jönköping kan EasyParks användare se lediga parkeringsplatser i parkeringshusen Smedjan, Biblioteket, Sesam, Per Brahe, Atollen och Järnbäraren samt för parkeringsytorna Östra Torget, vid kulturhuset Spira och Västra torget.

För mer information:
Anders Bäck, VD EasyPark Sverige: 073-325 40 36

I 400 städer över 9 marknader, hjälper EasyPark förare att hitta och betala för parkering. Genom att använda avancerad teknik och data ansluter vi smarta städer för att styra trafiken, förbättra städernas tillgänglighet och sänka kostnaderna för parkeringsverksamheten. EasyParks prisbelönta app har sparat konsumenternas tid och pengar sedan 2001. Läs mer om oss på www.easyparkgroup.com