​Så många Stockholmare känner daglig stress av parkering

Pressmeddelande   •   Sep 05, 2017 08:30 CEST

En ny undersökning visar att 58 procent av stadens bilister känner stress av att hitta en parkeringsplats, lika många tycker att det är stressande att få in bilen i parkeringsrutan. Och när det är dags att hitta parkeringsautomaten får 59 procent höjda stressnivåer.

Men stressen slutar inte när bilen väl är parkerad, enligt EasyParks undersökning genomförd av undersökningsföretaget Netigate.

– När man väl hittat parkeringsplats, lyckats klämma in bilen i det trånga utrymmet och hitta automaten uppger 49 procent av Stockholmsbilisterna att de ibland eller ofta blir försenade till sitt möte på grund av den tid parkeringen tog. Det bidrar också till den dagliga stressen, säger Anders Bäck, vd för EasyPark Sverige.

Stress att hinna tillbaka till bilen - och hitta den
När det börjar bli dags att åka hem fortsätter stressen. 38 procent av respondenterna uppger att de ofta tänker på när parkeringstiden går ut. När det väl är dags att ta bilen och åka hem uppger var femte att de ibland eller ofta glömt var de parkerat bilen.

– Stockholm kan vara en stressig miljö att leva i. Det är många saker som ska hanteras i vardagen för storstadsbor, men att leta efter parkeringsplats och därtill parkeringsautomat och sedan komma i tid till bilen är onödig stress som kan lösas med ny teknik, säger Anders Bäck.

Stockholmsföretag utvecklar ny smart tjänst för att hitta parkeringsplats
Idag är teknik en viktig faktor för att minska stress. Just Stockholm är en viktig plats för innovation av nya smarta tjänster. En innovativ tjänst som är född i Stockholm är parkeringsappen EasyPark. Med den har användaren en egen parkeringsautomat i fickan och kan starta, stoppa och förlänga sin parkeringstid med ett par knapptryck. Nästa steg för EasyPark är att hjälpa bilisterna att hitta en ledig parkeringsplats.

– Vårt teknikteam har arbetat intensivt i över ett decennium för att lösa en av bilismens tuffaste utmaning; hur man snabbt hittar en ledig parkering i våra allt mer trafikerade städer. Dagens navigeringssystem tar dig till din destination, men faller platt när du behöver hitta någonstans att parkera. Den här tjänsten räknar vi med att lansera i Stockholm under hösten och på bred front efter årsskiftet, säger Anders Bäck, vd EasyPark Sverige.

Se mer på www.easypark.se

Bildmaterial: http://www.mynewsdesk.com/se/easypark-ab/images

Fakta om undersökningen
Undersökningen gjordes av Netigate på uppdrag av EasyPark under perioden 13-31 juli 2017. Totalt svarade 311 Stockholmare med bil i undersökningen.

I nära 600 städer över 10 marknader, hjälper EasyPark förare att hitta och betala för parkering. Vår teknik förbättrar stadsmiljön genom att hjälpa företag, parkeringsoperatörer och städer med administration, planering och hantering av parkering. EasyParks prisbelönta app har sparat konsumenternas tid och pengar sedan 2001.

Läs mer om oss på www.easyparkgroup.com