​Svensk teknik halverar tid att hitta ledig parkeringsplats i Västerås

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2017 08:00 CEST

En genomsnittlig bilist ägnar över 2 500 timmar av sitt liv på att leta efter en ledig parkeringsplats. 30 procent av trafiken i storstäderna skapas av cirkulationstrafik. Förutom frustration bland bilister leder detta även till så mycket som 50 miljoner ton föroreningar per år runt om i Europa. Snart lanserar svenska EasyPark en ny tjänst som ska halvera tiden att hitta en ledig parkeringsplats i Västerås.

Tack vare svensk teknik från Europas största parkeringsapp, EasyPark, finns det hopp för frustrerade förare. Bolaget har under tio år investerat 100 mkr i forskning och utveckling för att utveckla den första verkligt prediktiva parkeringstekniken.

Nya tjänsten Find & Pay räknar ut var det finns ledig parkering i Västerås
Tjänsten Find & Pay, som lanseras snart, använder stora mängder data, prediktiv analys och maskininlärning för att minska den tid det tar att hitta parkering med upp till 50 procent. Snabbare väg till en ledig parkeringsplats minskar inte bara trängsel och utsläpp, utan även en hel del frustration för bilisterna.

Till skillnad från dyra sensorbaserade teknologier kombinerar Find & Pay stora mängder parkeringsdata med delad data från användare och uppkopplade enheter för att sedan räkna ut var det finns lediga parkeringsplatser.

På så sätt skapas en detaljerad karta som visar sannolikheten för hur parkeringsläget ser ut timme för timme ner på kvartersnivå. Med hjälp av datan guidar Find & Pay bilisten till sin slutdestination via de gator med högst sannolikhet för lediga parkeringsplatser. Tjänsten gör samtidigt en avvägning mellan hur mycket tid bilisten får spendera i bilen kontra gångavstånd mellan parkering och slutdestinationen.

Find & Pay ger detaljerade köranvisningar längs vägen och efter ankomsten kan bilisten lätt hantera sin parkering på distans (starta, stoppa, förlänga, betala), vilket leder till en enkel och smidig upplevelse.

– Vårt teknikteam har arbetat intensivt i över ett decennium för att lösa en av bilismens tuffaste utmaningarna; hur man snabbt hittar en ledig parkering i våra alltmer trafikerade städer. Dagens navigeringssystem tar dig till din destination, men faller platt när du behöver hitta någonstans att parkera, säger Johan Birgersson, koncernchef för Easypark Group.

– Vi är oerhört glada över att nu kunna börja ta tekniken till marknaden för att visa den djupgående inverkan tjänsten kommer att ha för både för bilistens upplevelse och som en viktig del i att lösa utmaningar med trafikstockningar och föroreningar i städerna. Denna teknik har potential att minska utsläppen i städerna med hundratusentals ton, säger Birgersson.

Lanseras i Västerås och ytterligare 30 europeiska städer
Find & Pay beta-testas nu med hjälp av 500 personer i 31 olika städer för att validera och ytterligare öka noggrannheten i funktionaliteten. Systemets självlärande algoritmer kommer fortsätta att förbättras under tiden, dels genom datainlärning och dels genom användarnas återkoppling.

Find & Pay kommer att lanseras i Stockholm i september, sedan väntar utrullning i mer än 30 europeiska storstäder, däribland Västerås, Uppsala och Malmö innan årsskiftet.

Tiden mogen för innovation inom parkeringsbranschen
Trots att den europeiska parkeringsbranschen omsätter 26 miljarder euro och sysselsätter 569 000 personer har banbrytande innovationer varit få, om man jämför med närliggande branschen som navigation och transport. Find & Pay är ett viktigt steg i en ny innovativ tid för parkeringsbranschen.

– Vi löser de två största behov som bilister har enligt oberoende undersökningar; att snabbt hitta en parkeringsplats nära sin slutdestination samt att på distans hantera och betala för sin parkering. Detta är dock bara det första steget; vårt innovationsteam kommer att fortsätta utveckla integrerade parkeringslösningar tillsammans med fordonsindustrin, avslutar Birgersson.

Se en film om hur tjänsten fungerar här: https://youtu.be/hg4aMjMHS5o

För mer information:
Johan Birgersson, koncernchef EasyPark Group: 070-832 67 58
Matthew Tooth, PR-ansvarig EasyPark Group: 073-267 81 66

I 500 städer över 10 marknader, hjälper EasyPark förare att hitta och betala för parkering. Genom att använda I 500 städer över 10 marknader, hjälper EasyPark förare att hitta och betala för parkering. Vår teknik förbättrar stadsmiljön genom att hjälpa företag, parkeringsoperatörer och städer med administration, planering och hantering av parkering. EasyParks prisbelönta app har sparat konsumenternas tid och pengar sedan 2001.

Läs mer om oss på www.easyparkgroup.com