White paper om ErP-direktivet: Optimera energieffektiviteten med rätt drivlösning

Krafthanteringsföretaget Eaton erbjuder sina kunder ett nytt white paper som beskriver de utmaningar som omfattar alla aspekter av energieffektivitet och visar på möjliga besparingar.

Europa är frågan om energieffektivitet ett stort problem i nuläget för de flesta producerande företag. Med introduktionen av ErP-direktivet 2009/125/EG från EU, står dessa företag inför utmaningen att ytterligare minska sin energiförbrukning och därmed även CO2-utsläppen inom industrin.

Med över två tredjedelar av den förbrukade elen står de elektriska drivsystemen för den största delen av energiåtgången vid industriell tillverkning. Betydande energibesparingar är därför fortfarande möjliga, i synnerhet vad gäller elektrisk drivteknik. Detta kan effektivt utnyttjas genom intelligent användning av automatisering i kombination med motorstartare eller drivenheter med variabel frekvensomformare. Den viktigaste faktorn här är att hitta rätt lösning för gällande tillämpning.

I sitt 12-sidiga white paper ”Successful Implementation of the ErP Directive”, pekar Dipl. Ing. Heribert Joachim, som är Senior Project Manager för drivsystem på Eaton, på dessa potentiella besparingar inom elektrisk drivteknik. Författaren förklarar tydligt och illustrerar de senaste frågorna genom att visa på besparingspotentialen kring konkreta exempel och presentera olika tekniska lösningar. Publikationen ger även praktisk hjälp för att avgöra den mest lämpliga optimeringsstrategin för en viss tillämpning.