Ebab renoverar kulturhistorisk byggnad på Slakthusområdet

I dagarna invigdes en ny restaurang i en hundraårig byggnad på Slakthusområdet i Stockholm. Det är en av de första byggnaderna som står färdig i den nu framväxande stadsdelen. Ebab har deltagit i renoveringsarbetet som skedde inom EU-projektet GrowSmarter.

GrowSmarter är ett EU-projekt där sju europeiska städer deltar – däribland Stockholm. I korthet går det ut på att skapa metoder för att renovera kulturbyggnader på ett sätt som bevarar kulturhistoriska värden och samtidigt skapar byggnader i energimässigt toppskick.

Det hundra år gamla Slakthusområdet ska nu inom dessa ramar förvandlas till en modern stadsdel där kulturhistoriska byggnader kommer att samsas med nybyggda bostäder, kontor och lokaler.

En av de första byggnaderna som nu varsamt renoverats är den gamla rensstugan. Och i dagarna nyinvigdes den som en toppmodern restaurang. Renoveringen har bland annat inneburit byte till energieffektiva fönster, byggtekniska energiåtgärder, solceller med batterilagring samt värmepump och öppen fjärrvärme.

Byggnaden är blåklassad av Stockholms Stadsmuseum, vilket betyder att den anses ha synnerligen högt kulturhistoriskt värde.

–  Det har varit ett väldigt spännande och utmanande projekt. Det är utvecklande för oss som bolag att få möjlighet att skapa hållbara lösningar i så här gamla byggnader, säger Fredrik Aspe projektledare och vVD på Ebab i Stockholm AB.

Ebab har under projektet samarbetat med Fastighetskontoret och Stockholm Stad. Portarna till restaurangen slår upp för allmänheten under sommaren 2018.

– Det känns extra bra att Ebab är med i utvecklingen av Slakthusområdet med tanke på att vårt nya kontor håller på att färdigställas ett stenkast härifrån. Vi växer och ser fram emot att få vara en del av den nya Söderstaden, avslutar Fredrik.

Ebab förvandlar idéer till en bättre verklighet. Genom kompetens och tankekraft, samt förståelse för hantverket i genomförandet, är vi en lyhörd och engagerad partner. Vårt erbjudande omfattar affärs-, stads-, fastighets- och projektutveckling samt genomförande och förvaltning. För oss är det ett självklart mål är att alltid sträva mot hållbara slutresultat i våra projekt. Bland våra många återkommande kunder märks statliga fastighetsägare, allmännyttiga bostadsbolag, börsnoterade fastighetsbolag samt investerare.

Ebab sysselsätter närmare 250 människor och verkar främst i Storstockholm.