Ebeco lanserar unik mångfunktionell termostat

Pressmeddelande  •  2012-02-22 16:14 CET

Ebeco kompletterar termostatserien EB-Therm med den unika DIN-monterade modellen EB-Therm 800. Termostaten har fyra inbyggda driftslägen - värme, kyla, industri och max/min, vilket gör den till en universallösning inom temperaturstyrning.

Problemet med många av DIN-termostaterna på marknaden är deras begränsade användningsområde och små möjligheter till avancerad temperturstyrning. Olika termostater används för olika sorters temperaturstyrning och installationer. Som elinstallatör tvingas man hålla koll på egenskaper och handhavande för en mängd olika modeller. För vissa typer av styrning, till exempel snösmältningsanläggningar, behövs ibland flera olika termostater och tidsreläer för en enda installation vilket är dyrt och tidskrävande. EB-Therm 800 passar till styrning av kylrum och golvvärme lika väl som högtemperaturprocesser på oljeraffinaderier, eller snösmältningsanläggningar för isfria tak. Som professionell användare sparar man mycket arbete genom att alltid kunna välja samma produkt för olika anläggningar.

En annan nackdel med DIN-termostater utvecklade för professionellt bruk är att de sällan är särskilt användarvänliga. Därför är EB-Therm 800 utvecklad med ett stort fokus på enkelhet. "Utmaningen har varit att kombinera en avancerad teknik, en mångfald av applikationer och smarta energisparfunktioner i en mycket robust och lättanvänd termostat. Designarbetet har helt utgått från de olika användarnas behov" säger designern av EB-Therm 800 Dennis Kanter, Kanter & Karlsson.

EB-Therm 800 har utrustats med en tydlig display som alltid är belyst. I visningsläget finns en sammanfattning över de viktigaste inställningarna och status på funktionerna. Via huvudmenyn navigerar man enkelt fram till alla inställningar. Med hjälp av de tre knapparna nås snabbkommandon med genvägar till viktiga funktioner. Till exempel kan du se termostatens inkopplingstid med endast en knapptryckning - ett utmärkt sätt att hålla koll på energiförbrukningen.

Precis som resten av termostatserien erbjuder EB-Therm 800 stora möjligheter till energismart styrning. I alla driftslägen finns energisparprogram alternativt timerfunktioner som gör att anläggningen inte värmer eller kyler i onödan.

"Med den här produkten introducerar vi ett helt nytt sätt att arbeta med DIN-monterade termostater. Det finns ingen annan produkt på marknaden som kombinerar mångfunktionalitet och användarvänlighet på samma sätt. Men EB-Therm 800 tror vi att vi kommer skapa en ny branschstandard" säger Ebecos VD Martin Larsson.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom